Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Månadsanalys maj 2016

PostNords månadsanalys beskriver svenskars konsumtionsbeteende på nätet. Den ska bidra till att öka kunskapen om hur köpbeteendet förändras över tid och var vi står i digitaliseringen av det svenska detaljhandelslandskapet.

  • 67 procent av svenskarna e-handlade varor under maj 2016.
  • Var fjärde e-handelsleverans från utlandet – Kina fortsatt i topp.
  • 2,8 miljoner avslut med mobiltelefon i maj – var fjärde e-handlad vara köptes med en mobiltelefon.

Mot en sömlös köpupplevelse

För femte månaden i rad visar vår analys att 2 två av 3 tre svenskar handlar på nätet varje månad. Numera görs även cirka var fjärde köp via mobilen och handeln blir allt mer sömlös. E-handeln växer med cirka 15 procent per år och spås omsätta 58 miljarder kronor 2016. I så fall skulle e-handeln stå för knappt 8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Trots att majoriteten av köpen fortfarande görs i fysiska butiker blir nätet allt viktigare i köpprocessen.

Majoriteten av alla köp föranleds av digitala inslag. Med ökad vana i kombination med allt mer flexibla och konsumentanpassade lösningar som sätter kunden i fokus, kommer e-handeln att fortsätta växa. Däremot kommer det i framtiden att bli allt svårare att avgöra var ett avslut faktiskt görs. Om hela researchfasen och beslutet görs på nätet, men betalningen görs i butiken när kunden hämtar ut paketen – är det e-handel eller är det fysisk handel? Eller om man har provat en vara i butik, men själva beställningen läggs på nätet för hemleverans – är det köpet genomfört i fysisk butik då? Gränserna har redan börjat suddas ut, och kommer sannolikt fortsätta att göra det framöver.

Konsumenterna vill handla på sina villkor

För kunden spelar det mindre roll var själva köpet görs, så länge de får en positiv köpupplevelse och får handla på sina villkor. På IRCE, världens största e-handelskonferens som hölls i Chicago tidigare i juni, var ett hett ämne just sömlös handel. Att konsumenterna ska få möjlighet att handla i vilken kanal de vill och levererade på det sätt som passar dem bäst. På detta område har USA kommit längre än Sverige. Bland annat imponerar Target, en av USAs största detaljhandelsföretag, med deras syn på samspelet digitalt och fysisk samt att butikerna möjliggör deras digitala tillväxt, genom bland annat leveranser från och till butikerna. Kunderna kan förutom att hämta sina varor i butiken även få varorna skickade till sig från butiken, vilken snabbar på leveranserna till kunderna.

”Our stores enables digital sales” – Karl Bracken, Target

Lojalitet är hårdvaluta

Sömlöst. På kundens villkor. Engagemang. Tre insikter från konferensen, som alla utgår från kundernas önskemål. De visar att kundernas makt ökar i och med digitaliseringen, de blir allt mer krävande och otåliga samt kräver mer skräddarsydda lösningar. De företag som personaliserar köpupplevelsen och engagerar sina kunder bygger lojalitet. Lojalitet är hårdvaluta i det allt mer konkurrensutsatta detaljhandelslandskapet. De företag som skapar lojala kunder blir vinnarna framöver.

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige

Beställ e-barometern

Två av tre svenskar e-handlade varor i maj

67 procent av Sveriges befolkning handlade varor på internet i maj 2016. Bland befolkningen mellan 30-49 år var andelen 80 procent. Sammanlagt uppskattade svenskarna att de tog emot 11,6 miljoner e-handlade försändelser. De varor som dominerade e-handelsköpen var kläder/skor, som 40 procent av e-handelskonsumenterna köpte i maj, följt av böcker/media (25 %), skönhet/hälsa (25 %) och hemelektronik (22 %).

Diagram 1 Diagram 1. Andelen svenskar som anger att de e-handlat varor under den senaste månaden.

Var fjärde e-handelsleverans från utlandet

Andelen av Sveriges befolkning som e-handlade varor från utländska sajter var 21 procent under maj 2016. Var fjärde (24 %) e-handlade paket som levererades till svenskarna var köpt från en utländsk sajt. Av de som e-handlade från utlandet köpte 28 procent från Kina, 27 procent från Storbritannien och 23 procent från Tyskland. De varor som flest e-handlade från utländska sajter var kläder/skor (34 %), media (27 %) följt av skönhet och hälsa (26 %).

Diagram 2 Diagram 2. Andel av e-handelsförsändelserna som levererats från utlandet under den senaste månaden.
Diagram 3 Diagram 3. Andel av de som e-handlat från utlandet under månaden som e-handlat varor från respektive land.

Var fjärde e-handelsköp av varor sker via mobil

19 procent av svenskarna e-handlade varor med sin mobiltelefon i maj. Sammanlagt uppskattar konsumenterna att de gjorde 2,8 miljoner avslut med mobilen i maj, vilket innebär att 24 procent av alla e-handlade köp genomfördes med mobiltelefon.

Diagram 4 Diagram 4. Andel av e-handelsköpen av varor där avslutet sker med mobiltelefon.

Knappt sex procent av varorna returnerades

Konsumenterna uppskattar att de returnerade omkring 644 000 e-handlade varor under maj, vilket innebär att knappt 6 procent av alla e-handlade försändelser skickades tillbaka.

Diagram 5 Diagram 5. Andel av de e-handlade försändelserna som konsumenter returnerat.

Om månadsanalysen

PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom analyserar varje månad utvecklingen av svenskarnas konsumtion av varor via internet. Analysen sker utifrån en undersökning som TNS SIFO genomför i ett riksrepresentativt urval om cirka 1 500 konsumenter i Sverige mellan 18-70 år. Maj månadsanalys bygger på en undersökning som genomfördes första veckan i juni med 1 602 respondenter. Undersökningen genomförs med TNS SIFOs webbpanel.

Carin Blom Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige