Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Månadsanalys april 2016

PostNords månadsanalys beskriver svenskars konsumtionsbeteende på nätet. Den ska bidra till att öka kunskapen om hur köpbeteendet förändras över tid och var vi står i digitaliseringen av det svenska detaljhandelslandskapet.

Andelen svenskar som har e-handlat månadsvis har hållit sig på en jämn nivå kring 66 procent under hela 2016 och så även under april. Det som sticker ut under april månad är utlandskonsumtionen. Den globala digitala marknaden fortsätter att attrahera svenska konsumenter. Dock är inte längre Storbritannien i topp bland de utländska marknaderna, vilket det länge varit. I april ligger Kina som nummer ett och andelen som har handlat från Kina är betydligt större än andelen som har handlat från Storbritannien. Men det intressanta är inte att andelen från Kina har ökat utan att andelen från Storbritannien har minskat och köpen från USA har ökat. Vad beror då det på? Storbritannien är en stor marknad för modeintresserade, men en förklaring till färre köp är att den inhemska modeförsäljningen istället har ökat under månaden. Många svenskar köper småelektronik från Kina, vilket är billigare än i Sverige och driver intresset utanför Sveriges gränser. Det återstår dock att se hur konsumtionen från Kina utvecklas framöver då den kinesiska yuanen blivit dyrare under det senaste året.

Under april ökade också andelen returer. Av 10,5 miljoner e-handlade försändelser returnerades cirka 7 procent, vilket är nästan två procentenheter mer än tidigare månader. Returer har länge varit ett stort hinder till att svenskarna inte e-handlar - rädslan för att varorna inte ska passa och rädslan för omständiga returer drar ner konverteringen. Ett nytt beteende som dykt upp i takt med att e-handeln ökar är att beställa hem flera varor eller storlekar med vetskapen om att man kommer att skicka tillbaka minst en vara. Men de kunder som returnerar mest kan vara de som är mest lönsamma, varpå en smidig returhantering kan bli ett försäljningsargument och en värdeskapare för företagen. Så se till att minimera de hinder som finns genom att förenkla returprocessen.

Lojalitet är en fråga som jag tycker diskuteras för lite inom svensk detaljhandel. Och då menar jag lojalitet under hela köpupplevelsen. Leveransen är nämligen en stor del av köpupplevelsen idag. Många aktörer har bra koll på vad kunderna efterfrågar inför köp, men färre vet vad kunderna efterfrågar när det gäller leveransaspekten av ett köp på internet. I e-barometern för första kvartalet 2016 framgår tydligt att konsumenterna vill ha större makt även över leveransen, de måste nämligen passa in i konsumenternas tidpressade och aktivitetsfyllda vardag. Däremot är det få aktörer som erbjuder sina kunder möjligheten att välja hur deras vara ska levereras. En del av konsumenterna avbryter köp på grund av brist på leveransalternativ och en del väljer att handla från en konkurrent istället. Det finns alltså en stor risk att man tappar kunder och att konverteringen blir lidande. När leveransalternativ är valt är det också viktigt att kunderna ska ha möjlighet att ändra sina val om de skulle vilja. Har dina kunder möjlighet att byta leveransadress, utlämningsställe eller leveranssätt? Eliminera detta hinder och öka konverteringen. Det är dags att lyfta leveranserna. Från att se det som något nödvändigt ont till att börja se dem som relationsbyggande och värdeskapande. Det finns en stor potential att bygga lojalitet och nöjdare kunder om konsumenterna får vara mer delaktiga i leveransprocessen. Och med tanke på att allt fler svenska konsumenter handlar mer från utländska sajter så kan fler och bättre leveransalternativ bli en viktig konkurrensfördel.

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige

Två av tre svenskar e-handlade varor i april

66 procent av Sveriges befolkning handlade varor på internet i april 2016. Bland befolkningen mellan 30-49 år var andelen 76 procent. Sammanlagt uppskattade svenskarna att de tog emot 10,5 miljoner e-handlade försändelser. De varor som dominerade e-handelsköpen var kläder/skor, som 34 procent av e-handelskonsumenterna handlade i april, följt av böcker/media (27 %), skönhet/hälsa (26 %) och hemelektronik (19 %).

Diagram 1 Diagram 1. Andelen svenskar som anger att de e-handlat varor under den senaste månaden.

För första gången – Kina i topp i e-handelsimport

Andelen av Sveriges befolkning som e-handlade varor från utländska sajter var 18 procent under april 2016. Drygt var femte (22 %) e-handlade paket som levererades till svenskarna var köpt från en utländsk sajt. För första gången sedan PostNord började mäta e-handel år 2006 toppar Kina när det gäller konsumenternas e-handel från utlandet. Av de som e-handlade från utlandet köpte 31 procent från Kina, 25 procent från Storbritannien och 21 procent från Tyskland. De varor som flest e-handlade från utländska sajter var kläder/skor (21 %), hemelektronik (19 %) följt av sport/fritid (12 %).

Diagram 2 Diagram 2. Andel av e-handelsförsändelserna som levererats från utlandet under den senaste månaden.
Diagram 3 Diagram 3. Andel av de som e-handlat från utlandet under månaden som e-handlat varor från respektive land.

Tre av tio köp med mobiltelefon

27 procent av svenskarna e-handlade varor med sin mobiltelefon i april. Sammanlagt uppskattar konsumenterna att de gjorde 3,2 miljoner avslut med mobilen i mars, vilket innebär att cirka 30 procent av alla e-handlade köp genomfördes med mobiltelefon. När det gäller värdet av e-handelskonsumtionen skedde 22 procent via mobiltelefon.

Diagram 4 Diagram 4. Andel av e-handelsköpen av varor där avslutet sker med mobiltelefon.

Sju procent av varorna returnerades

Konsumenterna uppskattar att de returnerade omkring 729 000 e-handlade varor under april, vilket innebär att cirka 7 procent av alla e-handlade försändelser skickades tillbaka.

Diagram 5 Diagram 5. Andel av de e-handlade försändelserna som konsumenter returnerat.

Beställ e-barometern

Om månadsanalysen

PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom analyserar varje månad utvecklingen av svenskarnas konsumtion av varor via internet. Analysen sker utifrån en undersökning som TNS SIFO genomför i ett riksrepresentativt urval om cirka 1500 konsumenter i Sverige mellan 18-79 år. April månadsanalys bygger på en undersökning som genomfördes första veckan i april med 1580 respondenter. Undersökningen genomförs med TNS SIFOs webbpanel.

Carin Blom Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige