Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Tailor Stores smarta lösning

Tailor Store

Skräddarsydda kläder krävde en skräddarsydd logistiklösning. Så tänkte Tailor Store nytt och sparade både tid, pengar och miljö.

Utmaning

  • Tailor Store syr på Sri Lanka och säljer i hela världen.
  • Men alla paket skulle skickas via Helsingborg.
  • Det innebar både dubbelarbete och höga kostnader.

Tailor Store är e-handelsföretaget som säljer skräddarsydda kläder på distans. Kunderna designar själva via webbsidan, tar sina mått och skickar in beställningen till Tailor Stores egna skrädderi på Sri Lanka där kläderna sys upp och packas för leverans.

Och just leveransen var tidigare något som innebar både dubbelarbete och onödigt mycket tid. Först packade personalen på Sri Lanka kläderna i lådor som flögs till Kastrup. Sedan tog det drygt ett dygn innan lådorna kom fram till Tailor Stores huvudkontor i Helsingborg, packades om, adresserades och skickades vidare med lastbil till kunder i hela Europa.

– Det fungerade, men jag såg att vi skulle kunna spara både tid, pengar och miljö på att jobba mer effektivt, säger Nikolas Harvey, logistics and customer care manager på Tailor Store.

Lösning

  • Distributionscentral på Sri Lanka där allt slutförpackas.
  • Paketen skickas med direktflyg till fler destinationer.
  • PostNord slutsorterar och levererar.

Lösningen blev att bygga en distributionscentral i skrädderiet och både slutförpacka och adressera produkterna där. De som ska till Europa skickas med direktflyg till en av fyra destinationer: Stockholm, Oslo, Zürich och Frankfurt. Där lastas de om på lastbil för frakt till kunden.

I Sverige och Norge står PostNord för slutleveransen. Flygbolaget kör lådorna till PostNords terminal där man tillsammans har fått lösa ytterligare en utmaning.

– Vi kan inte skicka singelpaket med flygfrakt utan alla kundernas olika varor kommer i några få, stora lådor, något PostNord inte brukar hantera. Men de har varit väldigt hjälpsamma och öppnar och sorterar de här storförpackningarna åt oss. Vår säljare har också hjälpt till att identifiera logistikhubbar och hitta lösningar för oss i Norge.

Effekt

  • Tailor Store sparar både tid och pengar.
  • Expansion in på nya marknader underlättas
  • Lägre fraktkostnader och minskad miljöpåverkan.

Lösningen har gjort att Tailor Store sparar både tid, pengar och miljö.

– Trots att vi har fått anställa fler på Sri Lanka och har kvar vår personal i Helsingborg har våra fraktkostnader blivit så mycket billigare att vi nu kan erbjuda våra kunder fri frakt. De får också sina kläder levererade några dagar tidigare. Dessutom kan vi lägga vår tid på att utveckla företaget istället för att skicka paket.

När fler paket skickas med direktflyg i stället för att köras med lastbil från Helsingborg sparas dessutom miljön, och den nya lösningen gör det också lättare för företaget att expandera.

– Nu har vi en lösning som gör att vi kan skicka direkt från Sri Lanka även till andra länder i världen vilket gör det både lättare och smidigare för oss när det är dags att gå in på nya marknader.

Tailor Store
Grundat: 2003.
Marknad: Hela världen, fokus på Europa, USA och Australien.
Anställda: 16 i Sverige, 500 på Sri Lanka.
Antal ordrar per år: cirka 80  000

PostNords tjänster
Tailor Store använder sig av Varubrev, MyPack samt DPD.

Citat
”Nu har vi en lösning som gör att vi kan skicka direkt från Sri Lanka.”
Nikolas Harvey, logistics and customer care manager på Tailor Store.

Foto: Linnea Svensson ARBAB