Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Utmanar med grön logistik

Greenman lager

En skrivare kan jämföras med ett barn. När den skriker efter toner kan man inte säga ”tyst unge, vänta till i övermorgon”. Det säger Greenmans vd Jörgen Wonisch. Företaget säljer miljötoners som kan återanvändas. Både leveranserna och retursystemet bygger på PostNord Parcel.

Att tillhandahålla ett retursystem för tomma kassetter är en mycket viktig del av verksamheten. Systemet bygger på att kunderna förses med en returkartong som rymmer cirka 25 kassetter. När den är full ringer kunden numret till PostNord kundservice, som står på kartongen, och ber om upphämtning. Alternativt, om kunden får sin post hämtad av oss, är det bara att ställa fram kartongen, och så plockas den upp samtidigt som alla andra paket. Kartongerna fraktas sedan till vårt lager för tredjepartslogistik (TPL) i Helsingborg där de packas på pall.

– Det kostar inget för kunden. Vi betalar både kartongerna och frakten, säger Jörgen Wonisch.

När produkterna fyller 33 pall hämtas de upp av någon av Greenmans leverantörer i Europa. För Greenman är det viktigt att bilarna går fulla, och 33 pall fyller precis en 18 meters trailer. – Att skicka en halvfull är varken bra för miljön eller ekonomin, säger Jörgen Wonisch.

Hos leverantörerna sorteras och rengörs alla toners, vissa delar byts ut och nytt färgpulver fylls på. Varje toner kvalitetstestas, och kan sedan säljas igen.

Företagets stora och medelstora kunder beställer ungefär en gång i veckan och får leverans till sina butiker och lager. Men så mycket som 67 procent går direkt från Greenman till återförsäljarnas slutkunder.

– Många av våra återförsäljare ser inte ens produkten, och så ska det vara. De är duktiga på att sälja, och vi sköter logistiken.

Men inte ens de stora återförsäljarna kan eller vill lagerhålla den uppsjö av toners som finns i sortimentet. Ibland krävs det därför mycket snabba leveranser av udda produkter.

– Man kan jämföra skrivaren med ett hungrigt barn. När den skriker efter toner kan man inte säga ”tyst unge, vänta till i övermorgon”. Företaget tappar ju produktivitet. Men vi behöver inte beställa speciella expressleveranser, tjänsten PostNord Parcel funkar i alla lägen. Med den kan vi skicka ett paket på eftermiddagen och få det levererat ända uppe i Umeå redan nästa dag, säger Jörgen Wonisch.

Att köpa miljöeffektivt eller ekologiskt kan bli dyrt, men faktum är att miljötoners är billigare än originalen. Ändå är det få som vet att det finns. Och skrivartillverkarna arbetar aktivt för att kunderna ska köpa deras originaltoners.

Allt fler företag anger i sin årsredovisning vilka miljöförbättrande åtgärder man har vidtagit det senaste året. I stort sett alla åtgärder man vidtar kostar pengar, men här erbjuder Greenman en åtgärd som betyder väldigt mycket för miljön – samtidigt som företaget dessutom sparar pengar.

– Vi har inte lika mycket pengar som de stora skrivartillverkarna att lägga på marknadsföring och få folk att förstå att det här är en suverän produkt. Men våra tonerkassetter är bra för både miljön och plånboken, säger Jörgen Wonisch.

​Om Greenman

​Verksamhetsort:Norrköping
​Omsättning 2012:50 miljoner SEK
​Ägare:Jörgen Wonisch
Anställda:​20 personer
​Marknader:​Sverige, Finland, Danmark, Norge och Baltikum.
​Använder följande tjänster från PostNord Logistics:

PostNord Pallet, PostNord Parcel, PostNord Parcel 12.00, PostNord Parcel med telefonavisering, DPD Utrikes, PostNord MyPack Collect, samt PostNord Return Drop Off.

Greenman har även ett stödlager hos en 3PL i Helsingborg som sköter registrering och lagring av tomma kassetter. Här packas kartongerna på pall, som sedan hämtas upp av Greenmans leverantörer, som finns runt om i Europa.

​Om Greenmans flöde

Greenmans lager ligger i Norrköping och servas av PostNord TPL.

​Härifrån skickas produkter till återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum med våra tjänster PostNord Parcel, PostNord Pallet och DPD Utrikes.

​Ungefär 67 procent av produkterna går direkt till slutkunderna. På så sätt behöver de inte mellanlanda på återförsäljarnas lager. Här används PostNord Parcel, PostNord Pallet och PostNord MyPack Collect.

Kunden stoppar ner den förbrukade tonern i returkartongen. När den är full hämtas den av oss med tjänsten PostNord Parcel.

​​En del kunder skickar hela pallar med tomma toners direkt till Helsingborg, och använder då vår palltjänst PostNord Pallet.