Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

e-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel. Resultatet presenteras i e-barometern.

E-barometern Q3 2016 med tema julhandel är här!

Ladda ner rapporten

Om e-baro​metern

E-barometern publiceras en gång per kvartal och redovisar e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. Rapporten följer utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, både bland renodlade e-handelsföretag och bland kedjor. E-barometern bygger på två konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras som försäljning av varor via internet som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik-, lager- eller utlämningslokal av konsument.

Trendseminarium

Välkommen till en presentation om e-barometerns årsrapport. Vi presenterar de senaste trenderna och siffrorna inom svensk e-handel. 

Kom på frukostseminarium

e-barometern Q3 2016

E-barometern Q3 2016 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i oktober 2016. Totalt 369 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Företagsmätningen genomfördes 4–21 oktober 2016. Fyra konsumentundersökningar har genomförts med hjälp av TNS Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Den första undersökningen genomfördes i augusti 2016 med sammanlagt 1 686 respondenter. Den andra genomfördes i september 2016 med 1 651 respondenter. Den tredje och fjärde undersökningen genomfördes i oktober 2016 med 1 603 respektive 3 001 respondenter. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna.

Sammanfattning

  • E-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet 2016.
  • De branscher som ökade mest under perioden är livsmedel (31 procent tillväxt) samt sport-och fritid (26 procent tillväxt).
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (35 procent e-handlade modevaror per månad under Q3 2016) respektive mediaprodukter (28 procent e-handlade mediavaror per månad).
  • Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor.
  • Temat i denna rapport är julhandel och svenska konsumenter spås handla allt mer på nätet under årets julhandel.
  • 3 av 10 julklappar kommer att köpas på nätet i år, jämfört med cirka var fjärde julklapp under julhandeln 2015.
  • Förra året uppskattade svenskarna att de handlade julklappar på nätet för 5 miljarder kronor, i år kommer de att handla för 6,2 miljarder, dvs 24 procent mer än i fjol.
  • 6 av 10 e-handelsföretag tror att försäljningen kommer att öka under årets julhandel.
  • Nätshopparna planerar att handla tidigare för att säkerställa leverans innan jul (dryg vecka innan julafton), medan e-handelsaktörerna garanterar senare leveranser (dagarna innan jul).
Hämta e-barometern

Hämta e-barometern

E-barometern Q3 är här med tema julhandel. Den beskriver svenska konsumenters köpbeteende och e-handelsaktörernas satsningar inför julen.

Hämta rapporten