Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

E-barometern

Man med mobil framför europeiska sevärdheter.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

E-barometern Q1 2017 fokuserar på internationaliseringen av e-handeln och hur man skapar lojalitet på dagens konkurrensutsatta e-handelsmarknad.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln över gränserna är stor – Kina, Storbritannien och Tyskland är topp tre länder att handla ifrån bland svenska konsumenter.
  • De branscher som lyckas stå emot den globala konkurrensen i störst utsträckning är de med stora, otympliga alternativt känsliga varor, eller kategorier med ett stort utbud i Sverige och konkurrenskraftiga priser. Några av dem är byggvaror, möbler, livsmedel och böcker.
  • Lojalitet är viktigt att bygga på dagens konkurrensutsatta marknad.
  • Inom kommunikation handlar det bland annat om kunskap och bemötande. Inom produktinformation behöver bilder, specifikationer och lagerstatus finnas på plats. När det gäller köpupplevelsen handlar det om enkelhet, navigering, check outen och kundtjänst, medan det för leveransen är viktigt med precision och tydliga returrutiner.

Du kan ladda ner den här, och får sedan alla våra e-handelsrapporter direkt när de släpps. Rapporten kommer att öppnas i ett nytt fönster, men vi skickar den även i ett mejl.

Ladda ner E-barometern Q1 2017

Om e-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.