Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Vi söker hela tiden efter kunskap

Lindex medverkade i Behind the Mind, Nordens första neuromarketingstudie.
– Vi ville få svar på en fråga vi har brottats med länge – hur fysiskt och digitalt samverkar, säger Therese Blom, CRM-executive på Lindex.

Totalt 200 personer – 100 danskar, 100 svenskar – deltog i studien som genomfördes av PostNord, Neurons Inc och Ipsos under 2016. Respondenterna bjöds in till Ipsos lokaler, där en speciell process användes.

Den inkluderade både frågeställningar av vanlig karaktär, eyetracking där respondenterna fick speciella glasögon på sig, samt EEG-teknik som registrerar vad som händer i respondenternas hjärnor då de tittar på och läser reklam från de deltagande företagen.

– Testpersonerna fick sitta i en hemliknande miljö och titta på digital och fysisk reklam. De fick bedöma både adresserade och oadresserade kampanjutskick, samt digitala kampanjer i sin smartphone eller i en dator, säger Karin Nilsson, Nordic Insight Manager, Communication Services, PostNord.

Ladda ner hela rapporten Behind the Mind.

Studien var unik på flera sätt – framför allt för att den använde sig av riktiga varumärken och kampanjer. Men en lika viktig hörnsten var att placera dessa varumärken i ett trovärdigt sammanhang.

– Den största utmaningen var att skapa en så naturlig miljö som möjligt för respondenterna. Det avser allt från själva intervjumiljön till stimulimaterial, som ska vara både verkliga och med varumärken som är välkända, säger Christer Sjökvist, undersökningsansvarig på Ipsos AB Sweden.

Ett av de varumärken de valde att förlita sig på är Lindex.

– Vi tyckte att det lät spännande att utforska vad neuroscience kan ge som metod. Vi ville också gärna få svar på en fråga vi har brottats med länge – hur fysiskt och digitalt samverkar, säger Therese Blom.

– I vårt fall var det en folder och ett mejl för barnkläder som vi gjorde i våras. Vi diskuterade metodiken för att förstå både hur undersökningen skulle gå till och vad vi kunde förvänta oss för resultat.

10 reklamknep som omedvetet påverkar oss.

För Lindex var de centrala upptäckterna i studien ett aha-ögonblick.

– Det var jätteintressant att ta del av resultatet. Det blir ju mer djupgående genom att vara baserat på människors faktiska reaktioner på marknadsföringsmaterial. Vi har bland annat förstått mer om hur fysiskt och digitalt samverkar och att det finns skäl att fundera över ordningen i hur man gör utskick, samt att det digitala i sig självt skapar en viss kognitiv stress.

– Vi kommer att se över delar av vår planering av DM baserat på resultatet.

Och för Lindex del har nu neurovetenskapen seglat fram som ett gångbart alternativ för att kartlägga konsumentbeteende.

– Det är en väldigt intressant metod som jag tror kommer bli alltmer etablerad. Det är ju fortfarande väldigt nytt för researchbranschen, så vi får väl se när det blir en mer permanent del av deras erbjudande med den här typen av undersökningar.