Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Fokus på känsla: Så växlade Volvo upp

Fokus på känsla: Så växlade Volvo upp

"Bilar köper man inte bara av rationella skäl utan minst lika mycket av emotionella. Och ska du sälja på grund av känslor behöver reklamen vara lite mer känslomässig den också." Det menar Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars, som blev utsedd till Sveriges bästa marknadschef 2015.

"Företaget verkar i en kategori med många konkurrenter där utbudet är större än efterfrågan. Vinnaren vågar byta ett tidigare framgångsrikt reklamkoncept till ett nytt som särskiljer sig och som lyckats tränga igenom bruset."

Så löd motiveringen när Per Carleö i höstas fick ta emot priset för sitt arbete med att ändra riktning på Volvos marknadsföring.

"Fast även om det låter klyschigt vill jag påpeka att vi är ett team som har gjort det här tillsammans. De bästa idéerna kommer aldrig från en enda person eller hjärna utan det är först när man jobbar ihop som det blir riktigt intressant."

Läs mer: Bli bättre på DM – hitta inspiration och tips på DM-akademin

För Volvos del var det 2013 som man konstaterade att den reklam man använde för att sälja sina bilar behövde fokusera mer på känslan och mindre på bilen.

"Alla bilar har gaspedaler, alla har stolar och klimatanläggning, men allt det här är praktiska saker som du kan informera om i ett senare skede. Det vi såg 2013 var att vi hade fantastiska produkter som kunderna till stor del köper av emotionella skäl, men att vår kommunikation var lite väl rationell."

För självklart är det ingen som köper en ny bil för flera hundra tusen kronor utan att skaffa all information som behövs om acceleration, säkerhet och utsläppsgränser. Men det är inte de parametrarna som är avgörande.

"XC60 till exempel är en bil som du köper för att du vill känna dig äventyrlig, för att du vill fly från känslan av den vardagliga lunken. Då var det perfekt att koppla ihop det med Swedish House Mafia, deras sista låt och beslutet att lämna en framgångsrik karriär och ge sig ut i det okända."

Hela tanken är idag att inte bara bilarna utan även reklamen ska utgå från Volvos devis "designed around you".

Läs mer: Obamas metod kan göra dig till vinnare

"Folk i allmänhet är ganska trötta på reklam, och vill vi utgå från våra kunders önskemål måste vi helt enkelt ge dem saker som de vill se, som de till och med aktivt söker upp. Om det du säger verkligen är relevant för dina kunder, då behöver du inte kämpa för att komma igenom bruset för då finns det inte ens. Att nå dit är vårt mål."

Publicerat 4 januari 2016