Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Fem tips för kundklubbar

Amanda Undin

Bra marknadsföring kräver stenkoll på kunden, och stenkoll på kunden får du bland annat genom en kundklubb. Men hur startar man egentligen en sådan?

Det är ingen tillfällighet att det är de stora detaljhandelskedjorna som är bäst på kundklubbar, förklarar Amanda Undin, vd för Customer clinic och expert på relationsmarknadsföring:

”De har många kunder som gör små köp och behöver en klubb för att hålla ordning på allas preferenser.”

Men även om kundklubbar har många fördelar finns det saker att tänka igenom innan du startar.

”I dag är det väldigt lätt att starta en kundklubb, men har du väl startat får du hålla ut och hålla på. Man kan inte bara säga efter ett halvår att ”nu lägger vi ner”, för då blir kunderna helt skogstokiga.”

Läs mer: Träffa rätt – öka effekten med analys

Det handlar med andra ord om att säkerställa att du har rätt resurser, rätt verktyg och rätt ork för att driva en kundklubb i det långa loppet. Har du det så är första steget att sätta målet för vad kundklubben ska nå. Ska den få kunderna att köpa mer, rekommendera er till andra eller bara hålla relationen vid liv?

Nästa steg blir att samla alla avdelningar som jobbar med kundkontakter och se vad ni faktiskt redan gör när någon blir kund för första gången.

”Det brukar vara ett möte av uppenbarelser när marknad, sälj och kundtjänst inser att en avdelning skickar ut ett brev medan en annan ringer vid ett annat tillfälle. Koordinera det här så att ni vet vilken information nya kunder faktiskt får.”

Steg tre blir att tänka igenom hur du ska samla in din data, och vilken data du vill ha. Dessutom finns stora möjligheter till automatisering när det till exempel gäller utskick och sms.

”Bara se till att du tänker igenom vilka behov du kommer att ha även framöver så att du inte står med fel system när klubben växer.”

Lyckas du med detta så finns det mycket att hämta. Kundklubbar är guldgruvor för information eftersom de gör att du lätt kan ta fram specifika behov hos enskilda kunder. Och den som kan göra det kan skapa rätt erbjudande till rätt person vid rätt tidpunkt.

Läs mer: Fler tips om lojalitet och relationsmarknadsföring på DM-akademin

Fem tips för kundklubbar

1. Tänk kostnadssmart

En kundklubb med bonusar kan bli riktigt dyr om du inte tänker igenom upplägget i förväg. Gör en ordentlig kalkyl där du beräknar värdet på en kund per år. Se om det motiverar kostnaderna.

2. Börja med grunden

Ett lojalitetsprogram ska vara som en cappuccino, en stark bas i botten och mycket fluff på toppen. Ska du få det att funka måste du börja med strukturerna, databaserna och strategierna. Man kan inte börja med överraskningarna och belöningarna, oavsett hur kul det är.

3. Inte allt på en gång

Börja med nya kunder, där är det lättare att överblicka processen och effekterna är väldigt snabba. Å andra sidan, vet du med dig att du är bra på att rekrytera men samtidigt tappar lika många efter första köpet, då behöver du snarare fokusera på att hålla kvar dem än att locka nya till köp.

4. Pigga upp relationen

När du känner att nykundsprocessen funkar är det dags att utveckla incitament för att behålla och utveckla befintliga kunder. En affärsrelation behöver piggas upp vart tredje, fjärde år med nya aktiviteter.

5. Undvik rutinen

Databaser är bra på att förutse när någon ska handla och exakt vad hen köper, men det blir till slut trist. Då behöver du kontra med något väldigt emotionellt för att få fart på relationen.

Publicerat 14 april 2016