Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Dina kunder kommer inte att följa dig

I den extremt tuffa modebranschen måste du följa dina kunder. De kommer nämligen aldrig att anpassa sig till dig.

Sverige är ett land fullt av både duktiga kläddesigners och återförsäljare av mode. Men modebranschen är också tuff. Intresset är visserligen stort bland konsumenterna: 2016 var kläder och skor den kategori som e-handlades mest av alla.

Samtidigt skedde detta i relativt hög utsträckning från utlandet. 18 procent av svenskarnas totala e-konsumtion under 2016 gjordes från utlandet. 30 procent av dessa 18 var mode.

– Det här är den produktkategori där den globala konkurrensen är som allra störst, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

13 sanningar om hur moderna konsumenter shoppar.

Ett avgörande sätt att stå sig i konkurrensen idag – både i Sverige och från utlandet – är att följa kunderna. För de kommer inte att följa företagen.

Det innebär i korthet att företagen behöver analysera och lära känna sina kunder på riktigt och veta hur deras köpresa ser ut, för om det inte räcker med den globala konkurrensen så har också konsumenternas tidigare linjära köpresa förvandlats till en berg-och-dalbana.

– För att vara relevant i dag måste du jobba med kundinsikt på ett metodiskt sätt, säger Sebastian Heimfors, Chief operating officer på Zlatan Ibrahimovics klädvarumärke A-Z.

– Och den möjligheten skapas när vi försöker förstå hur våra användare vill ha information och hur de reagerar på den upplevelse vi erbjuder. Även om vi är ett nytt, litet varumärke har vi självklart ett aktivt CRM-arbete både när det gäller kvalitativ och kvantitativ data, för annars går det inte att förstå kundernas kundresa. Och då blir du inte relevant för dem.

7 tips till modeföretag som vill sälja genom bruset.

Det finns fysiska butiker, webbutiker, app-butiker och varumärken som bara säljer via sociala medier. Den som vill lyckas sälja mode måste möta kunden precis där kunden vill vara. Det man kallar omnikanal.

– Vi har sett en förflyttning från Googlegenerationen till sociala medier-generationen. I genomsnitt har en kund 7,4 sociala kanaler och kommer att bli svårare och svårare att nå, särskilt med information eller annonser, säger Sara Wimmercranz, entreprenör, investerare och en av grundarna av Footway.

Hon fortsätter:
– Kunder vill hellre upptäcka själva, vilket internet och sociala medier tillåter i högre utsträckning. Som varumärke måste vi finnas tillgängliga att upptäcka i alla de kanaler som kunden rör sig.

Om kundinsikt och omnikanal är två av nycklarna till framgång, så är logistiken den tredje.

– Logistik är kommunikation, och det måste man ha med sig om man ska lyckas sälja kläder i en digital värld, säger Sebastian Heimfors.

Logistikmaskineriet måste veta när produkter kommer till lagret, få upp dem i webbutiken snabbt så att de kan börja säljas. Ett företag måste jobba med inköp, marknadsföring och logistik tillsammans.

Gentemot kunden är det viktigt att vara tydlig med vilka produkter som finns inne – och finns de inte på lager så kommunicera detta – och kommunicera också tydligt när de kommer in igen.

– Traditionellt sett har man underskattat logistikens roll. I dag är kunderna dessutom väldigt illojala och har mycket att välja mellan både nationellt och internationellt. Har man en snabb och effektiv logistik där kunden är nöjd är det en av de bästa marknadsföringskanalerna och väldigt lojalitetsbyggande. säger Susanne Svensson, Head of Marketing Communication Solutions på PostNord.

– Det är egentligen inget nytt. Att butikspersonalens bemötande är viktigt för kundupplevelsen har vi utgått från länge, nu måste vi tänka på samma sätt kring logistiken. Det handlar om att ha överblick över affären, förstå hur olika delar av processen samverkar och hur logistiken påverkar kundens helhetsupplevelse.

Så shoppar svenskarna mode online

PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom summerar svenskarnas
modeshopping online i tre punkter.

1. Så shoppar vi

Mode är bland de vanligaste produktkategorierna vi handlar på nätet. Modebranschen omsätter årligen cirka 9 miljarder kronor på nätet, vilket betyder att ungefär 14 procent av den totala försäljningen sker via nätet idag.
Däremot är det inte den största kategorin omsättningsmässigt, där ligger elektronik i topp.  
Kvinnor shoppar mer mode än män. De står även för en ganska stor andel av herrklädesinköpen och dominerar inköpen av barnkläder.
Kläm och känn-faktorn är förstås viktig. Knappt hälften av de som handlat modevaror, oavsett om de varit ett köp i fysisk butik eller på nätet, har gjort research i fysisk butik inför sitt senaste köp.
En av de största anledningarna till varför man handlat mode på nätet är på grund av att varan inte fanns i butiker i närheten.

2. Tuff global konkurrens

Den globala konkurrensen är hård. Totalt spenderar svenska konsumenter mest pengar i Tyskland, Storbritannien, USA och Kina.
Från Kina handlar vi många varor, men till lägre värde. Det vill säga de andra länderna är större omsättningsmässigt.
Pris och bredare sortiment är två av de främsta drivkrafterna till att vi handlar från utländska sajter, och så även för mode.
Kvinnor handlar i högre utsträckning från Kina. Män handlar mer från USA. 

3. Väldigt mycket returer

Enligt undersökningen returnerar kunderna 34 procent av de beställda modevarorna. Det är betydligt högre än andra branscher.
Det kan jämföras med returgraden för skönhets- och hälsoprodukter som ligger på knappt 2 procent, samt möbler och heminredning på cirka 5 procent.