Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

"Analogt förlöser vår kapacitet"

David Sax, journalist och författare.

Intervju: David Sax vet varför vi återvänder till det analoga.

Det talas en hel del om uppsvinget för analoga prylar och tjänster just nu, mitt i allt digitaliserande. Vissa menar att trenden är här för att stanna, andra avfärdar den som en fluga.

Men ofta fastnar diskussionen i dåligt underbyggda argument om smala fenomen, som att försäljningen av vinylskivor stiger kraftigt, från extremt låga nivåer. För vad säger det egentligen?

– Analyserna är ofta ytliga och missar de verkliga drivkrafterna bakom den analoga återkomsten, säger David Sax, journalist och författare.

"Ju mer jag studerar fenomenet, desto tydligare blir det att det handlar om en vilja att utvecklas."

Han gav nyligen ut boken The Revenge of Analog: Real Things and Why They Matter. En bok som i pressen beskrivs som en välresearchad resa genom ett modernt Amerika. Något att läsa för den som vill gräva i frågan om varför vi återvänder till det analoga.

– Skeptikerna ser uppsvinget som utvecklingsmotstånd. Eller tillfällig nostalgi. Men ju mer jag studerar fenomenet, desto tydligare blir det att det handlar om en vilja att utvecklas, säger David Sax.

Ladda ner den unika studien Behind the Mind: Så påverkar reklamen vårt undermedvetna.

Folk har upptäckt att det analoga ger dem fördelar som det digitala saknar.

– Det beror inte på att de har svårt att ta till sig digital teknik. Tvärtom är det ofta personer som själva arbetar med att digitalisera allt större del av vår vardag, som ibland väljer analoga alternativ, säger han.

I Kantar Sifos och PostNords färska undersökning DR-monitorn 2017 säger till exempel 87 procent av respondenterna att de vidtar någon form av åtgärd efter att de sett ett fysiskt reklamutskick som intresserar dem.

Den vanligaste åtgärden är att besöka butiken, hemsidan eller kontakta avsändaren – 63 procent av svenskarna gör detta. 48 procent googlar eller besöker recensions- och prisjämförelsesajter.

Ladda ner hela rapporten DR-monitorn 2017.

Karin Nilsson är Nordic Insight Manager, Communication Services, på PostNord:

– Våga satsa på reklam som står ut, som exempelvis att använda fysisk reklam som aktiverar mer än ett sinne – som det taktila, lukt, smak eller ljud, säger hon.

Det handlar om komplexa strukturer som utgör människans kognitiva förmåga – och som driver oss tillbaka till det analoga.

– När vi använder fler sinnen än ett förändras det sätt vi närmar oss problem. Alla chefer jag intervjuade när jag arbetade med boken hade till exempel ett anteckningsblock liggande bredvid datorn och mobilen, säger David Sax.

”När vi använder analoga verktyg involverar vi fler sinnen än när vi begränsar hjärnan till stimuli från ögonen.”

Det, betonar David Sax, berodde inte på att de fastnat i det förflutna.

– De ser att papper och penna skapar effektiva innovativa processer när man till exempel betar sig igenom idéer och förslag.

Blocket låg där oavsett om han besökte storföretag i Silicon Valley eller små startupföretag i San Francisco.

– Människor är hela varelser. När vi använder analoga verktyg involverar vi fler sinnen än när vi begränsar hjärnan till stimuli från ögon och fingertoppar. Jag tror att det är kärnan i varför det analoga tilltalar oss. Analogt förlöser vår kapacitet.