Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Succé när vinproducenten tog hem produktionen

När andra flyttar sin produktion utomlands har vinproducenten Oenoforos gjort logistiken mer logisk genom att placera sin slutproduktion i Skåne.

En container rymmer ungefär 18 000 vinflaskor, det är 15 000 liter vin. Transporterar samma container opaketerat vin på tub rymmer den istället dryga 26 000 liter.
Det krävs ingen avancerad matematik för att räkna ut att det kan vara både kostnadseffektivt och miljövänligt att som vinproducent sköta sin slutproduktion nära sin marknad i stället för att låta flaskorna buteljeras utomlands och sedan importeras till Sverige.
Ändå tillhör Oenoforos undantagen.

– Majoriteten av våra konkurrenter importerar färdigpaketerat vin till Sverige men eftersom vi även har vår egen vinproduktion har vi haft möjlighet att ta oss an logistikresan på ett nytt sätt, säger Oenoforos vd Takis Soldatos. Vi har gjort logistiken mer logisk.
Oenoforos logik har gjort att de är en av fyra finalister till PostNord Logistics Award 2016.

Elgiganten är också nominerade till PostNord Logistics Award.

Oenoforos har sedan starten 1994 haft sin vinproduktion spridd över alla världsdelar. Skillnaden då, innan slutproduktionen flyttade till Sverige 2009, var att det jästa vinet transporterades från ursprungslandet till förpackningsfabriker i Italien innan det kom med lastbilstransport till Sverige för vidare distribution.
Nu anländer det jästa vinet i stället i stora tuber direkt till Skånes hamnar. Därifrån transporteras det i miljölastbilar till Simrishamn där det förfinas i Oenoforos vineri och därefter paketeras i den högautomatiserade fabriken.

Anmäl dig till logistikseminariet där vinnaren i PostNord Logistics Awards utses.

– Vi har huggit alla dubbla transporter nu när vi hämtar vinet direkt från ursprungslandet, säger Takis Soldatos.

De 1 500 årliga lastbilstransporterna genom Europa som Oenoforos därmed reducerat till noll skulle förutom sin stora miljöpåverkan kosta drygt 3 000 euro vardera.

– Men för att det ska vara ekonomiskt hållbart att ha slutproduktionen i Sverige behövs både en effektiv logistik och en automatiserad produktionsanläggning, påpekar Takis.
 
Samtidigt som Oenoforos placerade slutproduktionen i Sverige gick de från att ha lager i flera vinproducerande länder till att samla all lagerföring i Sverige.

– Hela företaget har blivit mer kundnära, säger Takis. Det är en utveckling som bidrar till att både insynen i själva produktionen och insikten om vad kunderna efterfrågar ökar.

Fakta

– Oenoforos importerar och producerar viner från de stora vinländerna.
 
– 2009 startade de ett vineri och en ultramodern produktionsanläggning i Simrishamn. Där förädlas, lagras och buteljeras viner innan de släpps på marknaden.

– Genom att förlägga slutproduktionen till Sverige i stället för Europa kapar de ett led i logistikkedjan. Räknat på deras produktionsvolym som är cirka 25 miljoner liter per år innebär det att de årligen sparar 1 500 lastbilstransporter från södra Europa till Sverige. 


Motivering till nomineringen till PostNord Logistics Award

Vinimportören Oenoforos har på ett unikt sätt tagit greppet över hela sin försörjningskedja från odlare till konsument genom att flytta slutproduktionen från ursprungsländerna till en egen modern vinproduktion i Sverige. Detta skapar förutsättningar för bättre produktkvalitet, högre kundservice, lägre kostnader och minskad miljöpåverkan.