Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Säkra rätt arbetskraft för framtiden

Säkra rätt arbetskraft för framtiden

Tidigare var logistik lika med transporter och lagerhållning. I dag är det så otroligt mycket mer. Det ställer helt nya krav på skolorna när de ska utbilda nya medarbetare till branschen. Men även företagen måste vara delaktiga.

Logistik omfattar i dag såväl traditionell teknikkunskap (ingenjörskonst), som ekonomi, it och kreativ tillämpningsförmåga.

– Det spelar ingen roll om du har modern och välutvecklad teknik, om du inte vet hur du ska använda den, säger Swecos seniorkonsult Tobias Jonasson.

Att utveckla framtidens medarbetare ställer stora krav på både företagssidan och på universitet och högskolor.

– Viktigast av allt är att vara utvecklingsbar. Vår främsta uppgift inom akademin är att skicka med de nyutexaminerade en verktygslåda för att kunna utveckla ny kunskap, säger Per Olof Arnäs, universitetslektor i logistik på Chalmers.

Tobias håller med och säger att företagen måste våga ta in talanger tidigt, för att sedan själva forma dem efter de specifika behov och förutsättningar som finns på företaget. Detta samtidigt som företagen måste vara öppna för nya influenser och förhållningssätt, som konsten att utnyttja rätt it-tillämpningar.

Vilka kunskaper behövs då inom logistiken i dag?

– Breda baskunskaper i teknik, ekonomi och it. Men framför allt en förmåga till helhetssyn för att kunna tillämpa den moderna tekniken på ett innovativt och för företaget lönsamt sätt, säger Tobias Jonasson. En kravlista som även kräver stora insatser från företagens sida, för att hitta och locka rätt kompetens. Öppenheten och att synas mycket ute är därför jätteviktigt, betonar Per Olof.

– Om inte företagen kommunicerar sina behov till oss så riskerar vi att utbilda mot en felaktig bild av näringslivets behov.

– Och om vi som företag inte visar och berättar om allt spännande vi gör så kan vi ju inte heller få de talanger vi vill ha, tillägger Tobias.

Tips till företag som vill locka rätt talanger

  • Medverka på skolornas arbetsmarknads-dagar.
  • Ta in studenter som får göra examensarbeten och praktik på arbetsplatsen.

Publicerat 22 januari 2016