Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så nådde Selecta hela vägen fram till kunderna

Allt du gör påverkar dina kunder. Det insåg Selecta och förändrade sin logistik.

Vill du nå framgång idag bör du vara extremt kundfokuserad. Detta insåg Selecta. De förändrade logistiken i ena änden och fick nöjdare kunder i den andra.

– Logistiken har verkligen fått en avgörande roll för installationen av våra maskiner, säger Torbjörn Sahlman, logistikchef på Selecta.

Selecta distribuerar maskiner och varor till arbetsplatser och offentliga miljöer. De drabbades ofta av att maskinerna inte fanns på plats när företagets tekniker skulle installera hos kund.

– Tidigare fanns det ingen riktig kommunikation i samband med avvikande leveranser, som när någon sändning visade sig bli mycket större än vad som sagts och det behövdes extra bärhjälp. Eller när det krävdes behörighet som chauffören inte hade för att komma in i lokalen dit maskinen skulle levereras, säger Torbjörn Sahlman.

Det fanns heller ingen som tog hand om det otympliga emballaget, eftersom teknikerna inte fick plats med det i sina bilar. Missnöjet ledde till att Selecta bytte leverantör.

– Tack vare PostNords lösning har vi byggt upp ett strukturerat samarbete, med tät dialog och övergripande kontroll över hela logistikflödet. Det gör att vi kan vara proaktiva så att vi slipper försenade eller uteblivna leveranser.

Leveransupplevelsen avgörande för Adlibris.

Varje vecka redovisar Selectas personal kommande veckas leveranser för PostNord, som i god tid kan ringa till de filialer som berörs av eventuella avvikelser. Transportledningen där ger sedan chaufförerna instruktioner. 

– Den här förvarningsfunktionen är en av de viktigaste nycklarna till vår framgång, säger Torbjörn Sahlman.

I dag slipper teknikerna stå och vänta på leveranser som inte kommer. De kan istället ägna sig åt sin uppgift, att kalibrera och koppla in maskinen hos kund på utsatt tid.

Torbjörn Sahlman säger att Selecta nu har fått en mycket bättre start med sina kunder, både teknikerna som slutkunderna:

– Alla är nöjdare och gladare i dag, eftersom samarbetet fungerar som det ska.

Läs om vårt logistikerbjudande.

Han framhåller också att Selecta har fått större flexibilitet i sin verksamhet i och med att de kan nyttja teknikernas tid mer effektivt.

Förutom leveransen så tar PostNords chaufförer bort emballeringen runt maskinerna och transporterar bort den.

– Det betyder jättemycket att det är rent och snyggt när vi lämnar kunden, säger Torbjörn Sahlman.

Fakta om Selecta

Grundat: 1956
Marknad: 27 länder i Norden och Europa. Huvudkontor i Schweiz.
Anställda: Cirka 650 i Norden, varav 400 i Sverige.
Omsättning: Cirka en miljard kronor.
Verksamhet: Säljer och hyr ut kaffe- och varuautomater.
PostNord levererar styckegods åt Selecta, cirka 7 000 kaffe- och varuautomater per år, inklusive avemballering och borttransport av emballage.