Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så löser de utmaningen

SKF genomför stora förändringar i sin försörjningskedja. Med 140 anläggningar i 32 länder är det ingen överdrift att kalla processen för en stor utmaning. Men möjligheterna ännu större för företaget som nu är nominerat till PostNord Logistics Award.

En undersökning visar att det finns ungefär 300 lager i ett genomsnittligt hushåll i Europa: I cykel, dammsugare, elvisp, kyl, frys och många av de produkter vi använder i vardagen.

Sannolikt har en stor del av dessa lager tillverkats på någon av SKF:s 140 anläggningar i världen.

Läs mer: Hitta anpassade logistiklösningar för just ditt företag

Det är, bland annat, i den enorma apparaten av inköp från underleverantörer som SKF de senaste åren har inlett ett stort förändringsarbete. Målet har varit att fokusera på färre leverantörer, hitta synergier mellan dem och standardisera processerna för inköp.

"Vår globala närvaro ger en utmaning i form av stora geografiska avstånd, olika tidszoner, kulturella skillnader och att bolag har köpts upp längs vägen. Tidigare har varje enskild fabrik haft stor talan. Det vi har försökt göra nu är att skapa ett kategoridrivet inköp", säger Stefan Nemeth, Director Supplier Development & Quality på SKF.

Med ett kategoridrivet inköp menar han att de personer som är experter på en viss kategori produkter fokuserar och ansvarar för inköp av dem till hela koncernen. Det säkerställer högre kvalitet och mer standardiserade produkter, vilket ger utrymme för lägre inköpspriser.

Ett annat steg för att utveckla försörjningskedjan är det som SKF kallar affärsdriven approach. Det innebär att inköpsorganisationen arbetar närmare fabriker och kunder för att bättre förstå deras behov och utmaningar och göra prognoser som förutser olika fluktuationer. Arbetet har varit mycket framgångsrikt och har lett till betydande kostnadsbesparingar för SKF.

Nästa steg är att skapa ett centralt affärssystem som fabriker och kunder kan vara uppkopplade mot.

"Det skulle ge oss en möjlighet att följa vad som händer i realtid. Då skulle vi exempelvis kunna se om Volvo säljer många XC90 och därmed bli ännu mer snabbfotade i vår försörjningskedja", säger Stefan Nemeth.

Trots SKF:s framgångar konstaterar han att det mesta arbetet återstår.

"Vi har lyckats ta oss till stationen och vi har löst biljett och klivit på tåget, men resan har bara börjat."

PostNord Logistics Award är sveriges ledande logistikpris för att uppmärksamma och premiera framgångsrika logistiklösningar. Fyra företag är nominerade: Scania, Gina Tricot, OneMed och SKF. Vinnaren utses 8 mars i samband med ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor i Solna.

Därför nomineras SKF

Genom ett systematiskt och nära samarbete med globala strategiska leverantörer har en efterfråganstyrd, snabbfotad och anpassningsbar försörjningskedja utvecklats. Detta har ökat den egna leveransförmågan och tillgängligheten, samtidigt som kostnaderna reducerats.

Fakta: SKF

SKF är en av världens ledande leverantörer av lager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och service. Serviceerbjudandet omfattar tjänster som teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning.

Publicerat 2 mars 2016