Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Nu tar konsumenterna makten

Dagens konsumenter vill själva välja hur de får sina paket och det ställer nya krav på leverantörerna.

– Vi har gjort det smidigare att få paketet hem till dörren, och du väljer själv hur och när, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

För inte så länge sedan var matbutikerna i Sverige stängda på söndagar. I dag känns det helt orimligt, även om det fortfarande är vanligt i många andra länder. Världen förändras – och våra behov och förväntningar förändras med den.

Att få varor levererade hem till dörren går helt i linje med de liv vi lever i dag. Näthandeln ökar kraftigt i Sverige, med totalt 306 procent de senaste tio åren enligt PostNords E-barometern Årsrapport 2016. Men förändringar är aldrig enkla.

Så här tycker svenskarna om sina e-handelsleveranser.

– Leveranser hem har inte alltid fungerat som vi konsumenter vill. Det har ibland varit svårt som mottagare att anpassa sig till de leveranstider som finns tillgängliga. Vi som handlar på nätet vill kunna få fler möjligheter att anpassa hemleveranserna, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

Enligt den senaste E-barometern* anser 81 procent att det är viktigt att få välja hur de ska få varan levererad. Exempelvis till ett specifikt utlämningsställe, till postlådan eller via hemleverans. Men kontorstider, portkoder eller oförutsedda händelser är exempel på saker som kan ställa till problem när paket ska hem till dörren.
Därför kan nu konsumenten själv ta över makten över sina leveranser.

Ladda ner PostNords app för Iphone eller Android.

– Sedan i våras erbjuder vi möjligheten att välja dag och tid för hemleverans samt leverans även om ingen är hemma. Det går också att välja att hämta paketet direkt hos PostNord, säger Johan Hellman.

Som mottagare kan du till exempel uppdatera tiden för en bokad hemleverans om förutsättningarna förändras. Har du valt leverans även om ingen är hemma kan du också avisera en granne eller släkting som tar hand om leveransen.

– När handeln på nätet fortsätter att växa förändras våra konsumtionsbeteenden, vilket ställer helt nya krav på oss som levererar de e-handlade paketen.

*PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research: E-barometern Q2 2017.

Så funkar hemleveransen hos PostNord

Hos PostNord har du i dag fyra val som du som mottagare kan göra direkt i aviseringen i mobilen:

  1. Dag och tid
    Välj mellan 3 dagar/tider för leverans.

  2. Leverera även om jag inte är hemma
    Få leveransen utan att du behöver vara hemma när den kommer. Försändelsen placeras då på lämplig plats vid fastigheten. Du får en bekräftelse via sms eller mejl när leveransen är utförd.

  3. Låt leveransbekräftelsen gå till någon annan
    Har du beställt leverans även om du inte är hemma kan du låta någon annan få leveransbekräftelsen. Det kan vara en granne som du vill göra uppmärksam på att ett paket ligger vid fastigheten.

  4. Hämta själv
    Hämta försändelsen själv hos PostNord, till exempel en terminal eller distributionspunkt. I detta val finns en kartvy med navigering som guidar till rätt plats. Du ser även öppettider.