Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Misstag var dold kostnad

Så gör Addnature för att få ännu mer fokus på logistiken. Förra året flyttade Addnature sitt lager, från Frihamnen till PostNord i Helsingborg.

Det blir ännu mer fokus på logistiken nu", säger logistikchef Johan Zakrisson.

Addnature grundades år 2000 med idén om att bli en handel för den då icke-existerande outdoor-marknaden på nätet. Fyra år senare, 2004, öppnade de sin första butik.

"Vi var en av de första e-handlarna att börja med fysiska butiker", berättar Johan Zakrisson, logistikansvarig för Norden på Addnature.

Deras affärsidé är att erbjuda allt för friluftslivet på ett ställe.

"Vi har valt att ha ett komplett utbud."

Här hittar du rätt lösning för just ditt företag.

Konceptet med brett sortiment innebär att en del av Addnatures cirka 20 000 artiklar i lagret inte säljer så mycket.

"Men de behöver ändå finnas där. Tanken är att någon som ska bestiga Mount Everest ska kunna köpa all utrustning som behövs hos oss."

Konceptet gör det svårt att optimera inlagringen efter försäljning.

"Det blir helt andra algoritmer som styr än för traditionella lager. Vi hade kunnat tjäna mer pengar om vi satsade på storsäljare men då hade vi inte varit Addnature längre."

Addnature har alltid haft lager i anslutning till kontoret.

"Logistiken är oerhört viktig för försäljningen och hela bolagets lönsamhet. Den medvetenheten har gradvis växt fram i företaget."

När Addnature beslutade att outsourca sitt lager till PostNord i Helsingborg förra året, var det ett känslosamt avsked.

"Det kändes nervöst, vi har alltid haft lagret nära till hands."

Flyttlasset gick i oktober. Under en vecka flyttades hela lagret ned i omgångar. De mest kritiska produkterna flyttades sist.

"Flytten gick i princip helt smärtfritt. Som mest hade vi en dags försening mot normalleveransen. Vi var lite oroliga innan, men det mesta har faktiskt blivit bättre. Vi har förbättrat våra ledtider och minskat kostnaderna för logistiken."

"Dessutom jobbar PostNord proaktivt med att utveckla verksamheten tillsammans med oss.
Bolagen har redan flera förbättringsprojekt på gång, bland annat nya, billigare emballage och ett projekt för att effektivisera påfyllnaden till butik."

Experternas tips: Så klarar du framtidens utmaningar.

Den största fördelen med en extern logistikpartner är enligt honom att kopplingen mellan brister och kostnader blir så tydlig.

"Tidigare har dålig planering och misstag varit dolda kostnader. Det har varit vår egen personal på lagret som "knorrat lite" om det blir för hög belastning eller om felmärkta varor kommer in."

Att synliggöra kostnader för logistikbrister gör det lättare att få gehör hos ledningen för förbättringsarbete, menar han.

"Köper vi in felmärkta varor tar det ett antal extra timmar för personalen att hantera. Det gjorde det tidigare också, men nu syns det på ett annat sätt."

Tidigare var inställningen att "det där fixar lagret".

"Gör vi en dålig försäljningsprognos nu så kommer det att synas som en kostnad", säger Johan Zakrisson.

"Det blir ännu mer fokus på logistiken nu, alla i företaget blir inblandade på ett mer direkt sätt. Det blir helt enkelt viktigare att planera inköp och leveranser och få hela kedjan att fungera."

Publicerat 5 maj 2016