Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Lindex hårda krav på logistiken

""

Har du en produkt med kort livslängd, då kan du inte chansa med logistiken. Modekedjan Lindex tittar ständigt på hur logistiken kan göras mer butiksvänlig.

Vad Lindex transportchef Maria Fransson än planerar logistikmässigt så är ”store-friendly” ledordet.

– Vi säljer mode, men det är först när kläderna är upphängda i butik, och säljarna kan lägga sin tid på att hjälpa kunderna, som vi faktiskt tjänar pengar. Därför är det så viktigt att hela kedjan stöttar det här.
Företagets distributionscentral i Partille är navet för företagets försäljning i Norden och det är hit alla leveranser kommer från producenterna i Asien och Europa. Här packas alla plagg om i grå och röda plastboxar som sedan skickas ut till butikerna, grå för förstatilldelning, röd för påfyllning.

– Och när butikspersonalen sedan packat upp plaggen viker de bara ihop lådan och så tar nästa lastbil med den tillbaka till oss.

Läs om hur PostNord effektiviserar logistiken för Selecta.

För att varorna ska vara på plats i butiken innan kunderna kommer vill Lindex ha garanterad leverans vid samma tid varje morgon.
Det är också anledningen till att Lindex vid årsskiftet bytte leverantör till PostNord. De båda företagen hade samarbetat tidigare, men för tre år sedan avslutade Lindex samarbetet, just för att man inte var nöjd med hur butiksvänlig PostNord lyckades vara.

– Då kunde de inte leverera enligt butikernas önskemål om tidpunkt, men vid den upphandling vi gjorde förra året var det tydligt att PostNord hade lyssnat på vår kritik. Jag tycker att samarbetet fungerar mycket bra i dag, säger Maria Fransson.

 Läs mer om PostNords logistikerbjudande.

Eftersom butikerna bara får en förstatilldelning på ett till två plagg per färg och storlek blir också påfyllningen viktig för att säkerställa en välfylld butik där kunden kan hitta rätt plagg i rätt storlek.

– Det vi verkligen skulle vilja se framöver är helgleveranser, både till våra e-handelskunder och till våra butiker, säger Maria Fransson och fortsätter:

– Om ett plagg säljs i en butik på fredagen fylls det i bästa fall på först på tisdagen. Det innebär att plagget inte går att sälja under hela helgen, de största shoppingdagarna, eftersom det ligger i en låda i stället för att hänga på galge i butiken.

– Det här är något som vi alltid påpekar när vi pratar med olika transportbolag, för det skulle verkligen förbättra vår affär.

Fakta Lindex

Grundat: 1954 i Alingsås. Är sedan 2007 del av finska börsnoterade företaget Stockmann.
Marknad: Cirka 480 butiker på 17 marknader i främst norra Europa.
Antal anställda: Cirka 5 000.
Omsättning: 650 miljoner euro 2015.
Verksamhet: Säljer mode för dam och barn samt vissa modeaccessoarer. Produktion sker främst i Asien men till viss del även i Turkiet och Italien.
Övrigt: Lindex har tre distributionscentraler (DC) i Europa; en i Prag, en i Partille och en för hängande varor i Högsbo.