Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Pär Svärdson bygger sin e-handelssuccé Apotea på den avgörande kundupplevelsen

En gång i veckan åker Apoteas vd Pär Svärdson till lagret i Morgongåva och plockar varor. Alltid med samma inställning: vad kan förbättras? Små detaljer som att ta bort en onödig knapptryckning och ändra paketens form har gjort mycket för att effektivisera Apoteas logistik.

Något som är viktigt för ett företag vars kundomdömen till övervägande del handlar om leveransen.

– När, var, hur? De tre frågorna om leveransen måste vi vara extremt tydliga med att besvara när kunden gör sin beställning. Leveransupplevelsen är nyckeln till framgång, ändå är det många e-handlare som slarvar med den, säger Pär Svärdson.
Apoteas filosofi är att ta bort i stället för att bygga in ny funktionalitet i logistikkedjan. Ju enklare och tydligare, desto effektivare. En tydlighet som nu gjort att de är en av fyra finalister i PostNord Logistics Award, PLA.

MECA är också finalist i PostNord Logistics Award.

Och fort går det. En halvtimme efter kundens beställning är varan packad och redo för transport. En Stockholmskund som lägger sin beställning klockan tre på eftermiddagen kan få sitt paket samma kväll.

– Oavsett om vi som företag missar att skicka ett paket av hundra eller ett av 20 000 så är det alltid ett hundraprocentigt misslyckande för kunden. Då spelar det ingen roll att en miss på 20 000 kan likställas med 100 procent rätt i leveransstatistiken. Utmaningen är att hålla samma låga nivå på felen även när kundantalet växer.

På de fem år som har gått sedan Pär Svärdson tog över det förlusttyngda Familjeapoteket och startade Apotea har antalet paketleveranser om året ökat från 30 000 till tre miljoner. I dag erbjuder de flertalet olika leveranssätt och fraktlösningar, från hemkörning till Instabox med leverans inom några timmar.

– Kundernas tre största förväntningar på leveransen är flexibilitet, snabbhet och att de kan få sin beställning till dörren, säger Pär Svärdson.

Nyligen har Apotea börjat leverera extremt känsliga kylvaror, som vissa mediciner, i en obruten kylkedja.

Fakta

– Apotea är Sveriges första fullskaliga online-apotek med ett sortiment av receptfria och receptbelagda läkemedel. De konkurrerar med snabb frakt, låga priser och ett stort sortiment.

– 2016 blev Apotea för tredje året i rad utsett till Årets nätbutik av sajten Prisjakts användare. 3 800 nätbutiker var nominerade.

– Apotea arbetar för att minska utsläpp av växthusgaser genom att erbjuda miljövänliga och klimatkompenserade fraktalternativ. I år invigs deras miljöklassade lagerbyggnad på 38 000 kvm som drivs med förnybar energi.


Motivering till nomineringen i PostNord Logistics Award

E-handelsbolaget Apotea utmanar apoteksbranschen och bygger sin snabba, lönsamma tillväxt genom en innovativ och effektiv logistik och varuförsörjning som skapar förutsättningar för låga priser, ett stort sortiment, hög tillgänglighet och snabba leveranser – allt med kunden i fokus. Etiska, sociala och miljömässiga aspekter genomsyrar Apoteas utvecklingsarbete och utgör grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet.