Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Leveransen är avgörande för Adlibris

40 000 böcker om dagen, nya fysiska butiker med postombud samt människor istället för robotar. Så funkar Nordens största bokhandel online.

Den svenska e-handelspionjären Adlibris fyller 20 år i år. Det har hänt en del på vägen från starten 1997 till dagens position som Nordens största bokhandel på nätet med tio miljoner titlar i sortimentet. Men en avgörande nyckel till framgången har hängt med under alla år: logistiken och leveranserna. De är fortfarande företagets viktigaste konkurrensmedel.
– Kundanpassad logistik är, om möjligt, ännu viktigare idag än när Adlibris startade. En stor del av kundupplevelsen handlar om att få snabba, effektiva och korrekta leveranser. Därför har vi gjort det strategiska valet att behålla all vår logistik internt istället för att lägga ut den på tredje part, säger Johan Kleberg, vd på Adlibris.

Redan 2005 vann Adlibris PostNord Logistics Awards för att de ”med stor finurlighet och sunt förnuft har utvecklat effektiv logistik som utgör grunden för företagets ledande position.”

Därför har Lidl också vunnit PostNord Logistics Award.

Denna effektiva logistik utgår från företagets centrallager i uppländska Morgongåva, där alla böcker sorteras, packas och distribueras ut till kunder runt om i Norden. Hela processen, från godsmottagning till utlastning, tar bara ett par timmar, så det är en enorm cross docking-process som pågår.
Varje dag passerar det i snitt 40 000 böcker på en yta av 17 000 kvadratmeter. En yta de dessutom kommer att näst intill fördubbla under året:

– Vi ser en fortsatt kraftig tillväxt för den svenska e-handeln och glädjande nog växte Adlibrisgruppen mer än genomsnittet 2016. Med ökad försäljning krävs större ytor. Extra glädjande är förstås att vi kommer fortsatta att skapa fler arbetstillfällen i Morgongåva, säger Johan Kleberg.

Adlibris logistik baseras på ett egenutvecklat IT-system och transportband, men högautomatiserade robotar lyser med sin frånvaro.

– Vi har en hög grad av automation i de beslut som tas på golvet, men det är fortfarande våra medarbetare som står vid banden och packar. Det ger oss betydligt större flexibilitet och är en av anledningarna till att vi sedan 2015 har kunnat bredda vårt sortiment till att omfatta mer än enbart böcker.

I dag säljer Adlibris även kontors- och pysselmaterial, köksprodukter samt leksaker. Johan Kleberg berättar att det var en logistisk utmaning att gå från platta bokpaket till en annan typ av försändelser.

– Vi har jobbat mycket med våra processer och layouten på lagret och gjort stora investeringar i vårt icke-bokflöde. Det handlar om att vara flexibel för att klara både säsongs- och produktvariationer.

Framöver ser han fram emot att förbättra kundupplevelsen ytterligare, till exempel genom att arbeta med hemleveranser.

– Leveransen är en avgörande del av kundupplevelsen. Att då kunna erbjuda att leverera paketen till den plats där kunden befinner sig, på ett kostnadseffektivt sätt, är ett viktigt konkurrensmedel.

2015 öppnade Adlibris sin första fysiska butik i Stockholm. Här säljs ett urval böcker och produkter till samma pris som på nätet, men kunderna får dessutom upplevelser i form av författar- och inspirationsträffar.

– Den fysiska butiken är ett komplement till vår nätbutik. Här lär vi känna våra kunder på ett annat sätt och får ta del av deras tankar och idéer. Och de får en helt annan upplevelse än på nätet, säger Johan Kleberg och tillägger att det ingår i framtidsplanen att öppna ett tiotal butiker till på strategiska ställen runt om i landet.

Sedan december 2016 är butiken dessutom paketombud för PostNord. Här kan kunder hämta ut sina paket, oavsett vem som är avsändare, som hos vilket ombud som helst.

– Det är ett utmärkt sätt för oss att möta kunder och lära oss vad de förväntar sig av sina ombud. Våra egna volymer är inte tillräckliga för att skapa stor kundnytta så med PostNords stora volymer kan vi åstadkomma något spännande, säger Johan Kleberg och fortsätter:

– Uthämtning av paket är en viktig del av butiken och vi vill ha samma kvalitet i det som i vår övriga verksamhet. Det finns mycket att modernisera och kundanpassa i ombudsledet och vi ser fram emot att göra det i samarbete med PostNord.

Om Adlibris

Adlibris grundades 1997 och är i dag Nordens största bokhandel på nätet med tio miljoner titlar i sortimentet. Centrallagret ligger i Morgongåva utanför Uppsala. Det finns även ett lager i Finland för Adlibris finska titlar. Sedan 2015 har Adlibris även en fysisk butik på Regeringsgatan i Stockholm. 2016 blev de även paketombud för PostNord.