Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Huvudvärk blev succé

Nyheterna har duggat tätt de senaste åren kring modekedjan Gina Tricot – beläget mitt i det gamla postorderklustret Borås. Ny huvudägare i form av riskkapitalisten Nordic Capital. Nytt huvudkontor ritat av arkitekten Gert Wingårdh. Nybyggt centrallager på 13 500 kvadratmeter. Men den kanske största förändringen är ändå att företaget har sett över alla delar av sin logistik och lyckats mer än halvera sina logistikkostnader: från 133 till 59 miljoner kronor.

"Det borde egentligen inte vara möjligt med en besparing på 70 miljoner kronor och samtidigt komma ut med en bättre lösning, men så är det faktiskt", säger logistikchefen Petri Ventelä.

Läs mer: Anpassade logistiklösningar för just ditt företag

En tredjedel av besparingen kommer från importförbättringar, en tredjedel från lager och personal och en tredjedel från distributionen.

Viktigaste beslutet var att gå från tredjepartslogistik till att ta över logistiken själv med egen personal. Det företag som Gina Tricot hade anlitat jobbade tvåskift och plockade olika varugrupper vid olika tidpunkter på dygnet.

"Självklart finns det duktiga tredjepartslogistiker, men jag tror att det är viktigt för varje företag att verkligen kunna sin egen logistik. Då kan man vara en bra kravställare. Man ska inte outsourca sin logistik för att man inte kan den, utan för att man hittar synergieffekter eller en billigare lösning", säger Petri Ventelä.

En annan förändring som har sparat mycket tid och pengar åt Gina Tricot är att man har gett sina leverantörer tydliga förpackningsinstruktioner. Leverantörerna packar numera produkterna i större kartonger och med betydligt mindre luft än tidigare. Följden har blivit att varje lastbil innehåller 800 kartonger istället för 3 000. Lossningsarbetet och sorteringsarbetet till butik går snabbare.

Läs mer: Här är nästa stora steg i utvecklingen av logistiken

Gina Tricot har också minskat sin miljöpåverkan rejält. I höstas gjorde företaget om leveranskedjan helt. Numera transporteras produkterna från textilfabriken i Turkiet först med färja till Italien, vidare på tåg norr ut genom Europa till Kiel och därefter med färja till Göteborg. De sista 60 kilometerna till Borås körs godset med lastbil.

"Genom att förbättra vår inköpsplanering har vi minskat vår miljöpåverkan med 70 procent", säger Petri Ventelä.

PostNord Logistics Award är sveriges ledande logistikpris för att uppmärksamma och premiera framgångsrika logistiklösningar. Fyra företag är nominerade: Gina Tricot, Scania, OneMed och SKF. Vinnaren utses åttonde mars i samband med ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor i Solna.

Därför nomineras Gina Tricot

Genom att ta ett helhetsgrepp över sin logistik – från utformning av förpackningslösningar hos leverantörer i Turkiet och Asien, via ett eget centrallager till slutkunder på nätet och i butik – har stora positiva effekter uppnåtts på kort tid. Logistikkostnaderna har minskat rejält samtidigt som servicegraden har ökat och miljöpåverkan reducerats.

Fakta: Gina Tricot

Kända för ständiga nyheter och snabb omsättningshastighet på sina kläder. Det mångåriga samarbetet med textilfabriker i Turkiet gör ledtiderna väldigt korta (jämfört med många andra modeaktörer som har sina leverantörer i Asien). Produkter som kommer till centrallagret i Borås på morgonen skickas ofta ut till någon av de 180 butikerna i Sverige, Norge, Finland, Danmark eller Tyskland samma dag.

Om kunderna beställer sin vara före klockan 16.00 levereras den dagen efter inom Sverige.

Erbjuder sina kunder alternativet att returnera en vara som är köpt på ginatricot.com i en fysisk Gina Tricot-butik.

Publicerat 29 februari 2016