Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Få paketet levererat innanför dörren

Många behöver hushållsnära tjänster för att få ihop sin vardag. Nu är en ny typ av smarta vardagstjänster på frammarsch. Till exempel testar vi nu leverans av paket innanför dörren i samarbete med låsföretaget ASSA ABLOY.

– Vi vill inte sitta hemma och vänta på våra paket. Den här tjänsten möjliggör för svenska konsumenter att faktiskt kunna spendera tid på saker de vill lägga tid på, säger Carin Blom detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Att hushållsnära tjänster som städning och barnpassning har ökat i popularitet sedan rut-avdraget infördes 2009 är kanske inte så konstigt. Det beror bland annat på hur utvecklingen på arbetsmarknaden sett ut de senaste åren, med stressiga jobb och ett evigt livspusslande.
– Vårt största problem i dag är tidsbrist. Vi behöver helt enkelt hushållsnära tjänster för att få ihop vår vardag, säger trend- och omvärldsbevakaren Anna Frankzen Starrin.

PostNords nya tjänster som förenklar för konsumenten.

Den moderna människans jakt på tid inspirerar företag till nya vardagstjänster. En av dessa som nu testas på marknaden är leveranser av paket innanför dörren. Det är PostNord och låsföretaget ASSA ABLOY som tillsammans genomför en pilot under våren.
– Vi ser att digitala lås blir vanligare och det ger oss en möjlighet att kunna leverera innanför dörren, säger Johan Hellman, chef för e-handel på PostNord.

För att kunna ta del av tjänsten behöver man som konsument ha ett digitalt lås från ASSA ABLOY på sin ytterdörr. Chauffören som levererar paketet får en tillfällig kod och när den är förbrukad kan koden inte användas igen.
– Efter att paketet levererats får kunden också en notifiering i mobiltelefonen att paketet är levererat och att dörren är låst, berättar Kristoffer Wadman, affärsutvecklingschef, ASSA ABLOY Skandinavien.

Ladda ner E-barometern.

Trendspanaren Anna Frankzen Starrin menar att det har blivit ett slags status i att ta hjälp med allt från att tvätta bilen till att strukturera sin garderob. Och hon förutspår att vi kommer att få se fler exempel på smarta hushållsnära tjänster i en snar framtid.

Fakta

Enligt vår e-barometern årsrapport 2016 är 95 procent av kunderna nöjda med sin senaste e-handelsleverans från oss. 78 procent tycker dock att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.