Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Få maten till din kyl

Tänk dig att du handlar mat på nätet och när du kommer hem efter jobbet så finns den inpackad i kylen. Det låter som framtidens matleveranser men är en verklighet redan i dag.

Allt fler svenskar handlar mat online och livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att växa starkt. Under 2016 förväntas handeln växa med 38 procent och omsätta 5,7 miljarder, enligt rapporten Digital Mathandel 2016.

Anledningarna till den ökade mathandeln på nätet är självklara. Det är enkelt och bekvämt – och du slipper släpa hem tunga matkassar. Nu vill ICA, PostNord och Glue testa ett nytt sätt att handla mat på nätet i framtiden och förenkla kundernas vardag.

"Vi utforskar framtidens sätt att handla mat på nätet och vill driva utvecklingen framåt, Med en sådan här tjänst gör vi kundernas vardag enklare", säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Tjänsten gör livet enklare för konsumenterna. Med Glue Smart Lock kan dörren till hemmet öppnas och stängas via en smartphone och det går att dela ut digitala nycklar till familj, vänner eller företag. På det här sättet kan chauffören från PostNord, som i förväg har kundens godkännande och digitala nyckel, ta sig ända fram till kylskåpet för att packa upp varorna från ICA. Kunden behöver inte passa någon leveranstid och behöver inte själv packa upp varorna.

"Vi vill att alla konsumenter som handlar på nätet ska kunna välja ännu mer personliga och flexibla leveranser. Med den här tjänsten tar vi hemleverans ett steg längre", säger Kenneth Verlage, CIO PostNord.

ICA PostNord och Glue lanserar in-i-kylenleveranser som ett pilotprojekt.

"Detta partnerskap inte bara löser och tar leveranser till nästa nivå, det låser upp kraften i on-demand-ekonomin och uppmuntrar människor att börja tänka annorlunda när det gäller att öppna upp sitt hem för tjänster som kan göra livet lättare", säger Carl Johan Grandinson, vd Glue.

Publicerat 20 april 2016