Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Elgiganten tar helhetsgrepp om hållbarheten i transporterna

Det låter som en svår ekvation. Att i en prispressad bransch ta ställning för goda arbetsförhållanden och minskad miljöpåverkan. Men Elgiganten gjorde det möjligt genom att ställa högre krav på hållbarhet i sitt transportavtal och ta kontrollen över hela logistikkedjan.

– Vi bestämde oss för att ta vårt ansvar som beställare fullt ut och inte lägga över hållbarhetsfrågorna på de transportföretag som vi samarbetade med, säger Jimmy Olofsson, Senior logistics manager på Elgiganten.
Hållbarhetsarbetet har nu gjort att de är en av fyra finalister i PostNord Logistics Award.

Apotea är också finalist i PostNord Logistics Award.

Det var när Elgiganten uppmärksammade en sämre arbetsmiljö bland chaufförerna i branschen som ledningen beslutade att ställa krav på hållbarhet i transportavtalen. Viktiga inslag är att chaufförernas löner är rättvisa och att säkerheten på arbetsplatsen är hög.

– Visst blir kostnaderna högre men vi kompenserar för det genom effektivare logistik.

Genom att själva planera sina transporter kan de bättre se till att fyllnadsgraden är korrekt. Varje sändning som lämnar distributionscentret i Jönköping följs upp utifrån en rad parametrar för miljöpåverkan.

Parallellt med detta har Elgigantens distributionscenter en ny automatiserad anläggning, en investering på drygt 500 miljoner som rymmer 10 000 fler artiklar än tidigare. Den kortar ledtiderna i driften och breddar flaskhalsen som har uppstått vid stora säljtoppar som Black Friday och mellandagsrean.

– Bra logistik handlar inte bara om att produkterna ska vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och till rätt pris. Logistiken måste också skötas på ett sätt som är bra för både miljö och människor, säger Jimmy Olofsson.

Fakta

– Elgiganten är en av Sveriges största hemelektronikkedjor med drygt 400 varuhus i Norden.

– En konkurrensutsatt marknad till trots ökade de 2015/2016 sin lönsamhet med 33,5 procent.

– 2015 tecknade de ett nytt transportavtal med stärkta villkor, krav på trafiksäkerhet och miljö. Avtalet gäller utgående transporter från distributionscentrat till deras varuhus och hemkörningshubbar i Norden.

– För att få ökade kontrollmöjligheter och kunna följa upp transporterna sköter de all transportplanering tillsammans med samarbetspartnern Inquire.

Motivering till nomineringen i PostNord Logistics Award

Elgiganten växer snabbt på den hårt konkurrensutsatta och stagnerande marknaden för hemelektronik. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är deras logistik som är högt prioriterad i företagets strategi. En logistik som präglas av nytänkande, effektivitet och som tar stor hänsyn till miljö och arbetsförhållanden.