Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Dubbelt upp för Cloetta under påsken

Påsk är lika med godis och därmed högsäsong för Cloetta, som i dag är Sveriges största godisleverantör.
– Under påsken fördubblar vi försäljningen av lösviktsgodis, säger Cloettas logistikchef Charlotta Holmgren.

Julen är den största konfektyrhelgen i Sverige, men om man ser till det som kallas sockerkonfektyr – alltså godis – är påsken en given vinnare. Under påskveckan ökar Cloetta sin försäljning med 45 procent, jämfört med en normal vecka under våren.

– Vår mest sålda säsongsprodukt är Påskeskum och varje år säljer vi en halv miljon färdigpackade påskägg, men många vill förstås själv plocka lösviktsgodis till påskäggen, säger Charlotta Holmgren.

Cloettas centrallager ligger inhyst i en av PostNords TPL-terminaler i Helsingborg. Cloetta har cirka 40 000 pallplatser och nyttjar en avsevärd del av den 35 000 kvadratmeter stora lagerytan. Tänk dig en fotbollsplan fullproppad med godis i alla former.

– Runt 1 000 pallar passerar in och ut genom lagret varje dag, berättar Charlotta Holmgren.

Läs mer om PostNords lösningar inom tredjepartslogistik.

Logistiken är en viktig del av verksamheten. Cloetta får hjälp av PostNord med olika delar av kedjan, från lagerhållning till säljfärdiga lösningar som placeras i butik.
– Lagerhållningen hos PostNord har gett oss en större flexibilitet samt fördel i säsongsvariation med toppar runt påsk, halloween och jul.
– En TPL-aktör har också betydligt enklare att bemanningsmässigt anpassa sig efter de svängningar vi har i vår verksamhet. Det har gett oss reducerade kostnader samt en större transparens i logistikkostnader.

Läs om logistiknavet Öresundsregionen.

Cloetta är redan Sveriges största godisleverantör, men förvärvet av Candyking, som godkändes av konkurrensverket nu i april, stärker företagets position inom lösviktsgodismarknaden ytterligare. Storsäljarna året runt inom lösvikt är Center, Malaco Gott & Blandat och Lys Melk. Charlotta Holmgrens godisfavorit är dock en annan.

– Jag är mest förtjust i klassikern Ahlgrens bilar.

Det här gör PostNord för Cloetta

  1. Inleverans av varor. PostNord tar emot godset, gör kontroll och lägger på lager.
  2. Varor lagras och kommer att säljas antingen som helpall, plockpall eller användas till packning av produkter hos PostNord.
  3. PostNord packar displayer, halvpallar, kvartspallar samt produkter likt Påskägg och Godishus enligt behov från Cloetta.
  4. Kundorder kommer till Cloetta och skickas över elektroniskt till PostNord.
  5. PostNord expedierar kundorder och återrapporterar elektroniskt till Cloetta att order är färdigexpedierad och klar för lastning.
  6. Kundorder skickas till kundens lager/direkt till butik alternativt att kund hämtar varan för egen distribution.