Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

De vann Sveriges ledande logistikpris

Apotea tog hem segern när PostNord Logistics Award delades ut för femtonde gången.

– Det är grymt roligt att få priset! Logistik är oerhört viktigt och att då vinna det finaste priset inom detta område känns väldigt bra. Priset ska förstås till lagret i Morgongåva, till vår personal där, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Läs mer och se filmerna om alla finalisterna.

Priset instiftades 2002 och går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året som gått. Vinnaren utses av en jury bestående av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet.

I år vann Apotea med motiveringen:
”E-handelsbolaget Apotea utmanar apoteksbranschen och bygger sin snabba, lönsamma tillväxt genom en innovativ och effektiv logistik och varuförsörjning som skapar förutsättningar för låga priser, ett stort sortiment, hög tillgänglighet och snabba leveranser – allt med kunden i fokus. Etiska, sociala och miljömässiga aspekter genomsyrar Apoteas utvecklingsarbete och utgör grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet.”

Pär Svärdson bygger sin e-handelsuccé Apotea på den avgörande kundupplevelsen. En gång i veckan åker han till lagret i Morgongåva och plockar varor. Alltid med samma inställning: vad kan förbättras? Små detaljer som att ta bort en onödig knapptryckning och ändra paketens form har gjort mycket för att effektivisera Apotea.

Därför vann Scania PostNord Logistics Award 2015.

– När, var, hur? De tre frågorna om leveransen måste vi vara extremt tydliga med att besvara när kunden gör sin beställning. Leveransupplevelsen är nyckeln till framgång, ändå är det många e-handlare som slarvar med den, säger Pär Svärdson.

Apoteas filosofi är att ta bort i stället för att bygga in ny funktionalitet i logistikkedjan. Ju enklare och tydligare, desto effektivare. En tydlighet som nu lett till att de vunnit PostNord Logistics Award 2016.

På de fem år som har gått sedan Pär Svärdson tog över det förlusttyngda Familjeapoteket och startade Apotea har antalet paketleveranser om året ökat från 30 000 till tre miljoner. I dag erbjuder de flertalet olika leveranssätt och fraktlösningar, från hemkörning till Instabox med leverans inom några timmar.

Nyligen har Apotea börjat leverera extremt känsliga kylvaror, som vissa mediciner, i en obruten kylkedja.

– Vårt motto är att vi ska kunna leverera ormserum. Kan vi det har vi definitivt en säker och snabb leverans.

Övriga nominerade i PostNord Logistics Award 2016 var Oenoforos, Elgiganten och Meca.

Samtliga har visat att de lever upp till de höga krav på kreativitet, lönsamhet och hänsyn till miljö- och klimatpåverkan som juryn ställer.