Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Dags att lyssna på kunderna

Ska du utveckla en ny tjänst? Börja med att lyssna på kunderna. Det gjorde vi och skapade större valfrihet i hemleveransen.

För inte så länge sedan var matbutikerna i Sverige stängda på söndagar. Det skulle aldrig accepteras i dag. Moderna kunder vill bestämma när, hur och var. Valfrihet och flexibilitet står högt i kurs, och som företag gäller det att hänga med och anpassa produkter och tjänster efter kundernas krav.
Det gjorde vi när det var dags att utveckla en ny tjänst för hemleveranser.
– Leveranser hem har inte alltid fungerat som konsumenterna vill. Och det har ibland varit svårt som mottagare att anpassa sig till de tillgängliga leveranstiderna, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

Ladda ner e-barometern årsrapport.

Enligt e-barometern årsrapport 2016 tycker 78 procent av svenskarna att det är viktigt att få välja hur en vara ska levereras. Därför ger vi nu konsumenterna större makt över sina leveranser.
– Den nya funktionen erbjuder möjligheten att välja dag och tid för hemleverans samt möjligheten för leverans även om ingen är hemma. Det går också att välja att hämta paketet direkt hos oss, säger Johan Hellman.

Mottagarna bestämmer hur leveransen ska ske via en länk som medföljer i sms eller e-postmeddelande. Leveransvalen kan också göras direkt i vår app.

Ladda ner appen här: iPhone eller Android.

Du kan till exempel uppdatera tiden för en bokad hemleverans om förutsättningarna förändras. Väljer du leverans även om ingen är hemma kan du välja att avisera en granne eller en släkting som tar hand om leveransen.
− Det ska vara enkelt och bekvämt att handla på nätet. Det är därför vi har utvecklat den här funktionen, på mottagarens villkor, säger Johan Hellman och fortsätter:
– Mottagandet har varit väldigt positivt; det är tydligt att det är vid hemleveransen som behovet av flexibilitet är som störst. Vår ambition är att vi ska leverera på det sätt som passar mottagaren bäst, säger Johan Hellman.

Så funkar den nya hemleveransen

PostNord lanserar fyra nya val du som mottagare kan göra direkt i aviseringen i mobilen.

  1. Hämta själv
    Hämta försändelsen själv hos PostNord, till exempel på en terminal eller distributionspunkt. I detta val finns en kartvy med navigering som guidar till rätt plats. Du ser även öppettider.

  2. Dag och tid

    Välj mellan 3 dagar/tider för leverans.

  3. Leverera även om jag inte är hemma
    Få leveransen utan att behöva vara hemma när den kommer. Försändelsen placeras då på lämplig plats vid fastigheten. Du får en bekräftelse via sms eller mejl när leveransen är utförd.

  4. Låt leveransbekräftelsen gå till någon annan
    Du kan vid val 3 låta någon annan få leveransbekräftelsen. Det kan vara en granne, förälder eller annan som du vill göra uppmärksam på att en försändelse ligger vid fastigheten.