Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

"Branschen har mognat"

Branschen har mognat

Eleven är en skönhetsbutik på nätet vars mission alltid handlat om att ligga i framkant både produktmässigt och tekniskt. Vd och grundare Michael Gegerfeldt är övertygad om att nästa stora utvecklingssteg nu kommer att handla om anpassad logistik.

Eleven har varit en spirande verksamhet i ett decennium men för två år sedan råkade du ut för ett bakslag – vad hände?

– Jag sålde bolaget 2013 till Unity Beauty Group, lämnade vd-posten för att fokusera på e-handelsdelen och i samband med detta kom det in en ny ledning. Vår ambition var att samköra Parelle Cosmetics och eleven som två varumärken under ett gemensamt tak, men det visade sig vara svårt att få lönsamhet i att arbeta på det viset.

Nu är du och eleven.se tillbaka på banan igen, hur gjorde du för att vända kurvan uppåt?

– Svaret är riktigt duktig personal som verkligen kan sina områden och brinner för dessa. Vi har jobbat med hela kulturen i företaget, hittat passionen i ett och samma bolag där vi vet vad vi gör. Vi är ett skönhetsbolag i teknisk framkant, det har eleven varit från första början.

Kombinationen av den mänskliga upplevelsen, och teknik i framkant är dagens sanning, men du har redan ägnat dig åt detta en tid?

– Ja, vi var bland annat en av de första kunderna som valde Klarna som betalningsmetod, på den tiden Kreditor. Vi har också alltid haft koll på de senaste märkena och gjort dem tillgängliga för e-handel i Sverige.

Hur ser du på framtiden – e-handel och ert segment?

– Det är skoj att nu se att branschen har mognat på nätet. Nu finns det så mycket mer att tillgå, allt från leveransalternativ till betalningssätt, pådrivet av nya innovativa appar och mobilanpassning. Personligen tror jag att det är på logistiksidan nästa stora utveckling kommer att ske, större möjligheter till kundanpassad logistik.

Berätta mer om hur eleven arbetar med logistiken?

– Vi samarbetar med PostNord som enligt min upplevelse ligger i framkant. Vi pratar just nu tillsammans om hur vi ytterligare ska kunna förbättra eleven.se:s leveranser och affär i allmänhet. Jag minns att redan 2008, då vi eftersökte information för att kunna spåra paket på ett sätt som inte fanns tillgängligt, så tog PostNord fram detta åt oss, trots att det gick utanför de normala ramarna och att vi inte var något storbolag då. Som företag är de lyhörda och anpassar sig efter kundens behov, precis som eleven.se i sin tur gör för sina kunder. En annan stor del för oss i dag är internationalisering. I dag levererar vi i Sverige och Norge och till december även i Finland.

Publicerat 20 januari 2016