Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Black Friday börjar idag

2015 var året då Sverige slutligen tog den amerikanska shoppingdagen Black Friday till sitt hjärta. Vill du göra din nästa svarta fredag till en säljsuccé? Börja planera redan i dag.

Läser man igenom de dagspressrubriker som fjolårets Black Friday genererade kan man inte komma fram till många andra slutsatser än att det var en stor succé för handlarna. Men det kan gå väldigt mycket bättre. Det finns stora vinster att göra.

"De företag som förbereder sig väl är de som blir mest framgångsrika under Black Friday", säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord

Läs mer: Så kan du öka din försäljning under Black Friday

I vissa fall är det bättre att skräddarsy sitt Black Friday-erbjudande för en specifik målgrupp och då behöver man som företag börja i tid med att hitta rätt kundgrupp att nå ut till.

Det unika med Black Friday är förstås dess koncentration av rea, att konsumenterna bara har ett dygn på sig att göra de där superklippen. Detta är något som driver försäljningen, men det medför också en utmaning för handlarna. Siffror från Telia visar att två av tre e-handelssajter låg nere vid något tillfälle under förra Black Friday, som en följd av för hårt tryck. Samtidigt visar andra siffror, som PostNord tagit fram med hjälp av TNS Sifo, att var femte svensk handlade prisnedsatta varor under samma dygn.

Lägger man in de siffrorna i samma ekvation når man oundvikligen resultatet att handlarna underskattade intresset bland svenska konsumenter.

"Det är viktigt att förbereda sig på alla plan, i stället för att bara tänka på kampanjen. Man måste se till att hela kedjan flyter på, att alla ens intressenter kan klara av de volymer som Black Friday ofta för med sig, att ens sajt klarar av ett högt tryck, att resurser i form av personal och lagerplats är tillräckliga, och så vidare", säger Carin Blom.

Att rean utspelar sig under en koncentrerad tidrymd innebär också hård konkurrens. Populariteten för fjolårets svarta fredag kommer sannolikt innebära att konsumenterna i år kommer att översköljas av erbjudanden. Hur hörs man i det dånet?

"I alla undersökningar som görs ser vi att köpresan ofta börjar på nätet eller via mobiltelefonen", säger Carin Blom.

"Men brevlådan är också ett effektivt, om än kanske mer otippat, exempel. Ett bra erbjudande kan bli väldigt slagkraftigt då kunderna faktiskt har något fysiskt i handen."

Läs mer: Allt om datadriven marknadsföring, DR och mer på DM-akademin

Joakim Borger arbetar med digital marknadsföring på shoppingsajten shopalike.se, och han tycker, på tal om erbjudanden, att många verkar glömma det mest grundläggande.

"Det viktigaste är att inte göra en halvhjärtad kampanj, att göra prissänkningar med 5 till 10 procent och sedan tro att det ska dra horder av konsumenter till sin sajt."

"Man får heller inte glömma att ens målgrupp ofta är återkommande kunder. Så det gäller att i god tid innan Black Friday använda sin kunddata till att hinta kunderna om att något stort kommer att hända."

Samtidigt som man tänker på tidigare kunder får man inte glömma de potentiellt nya. Att en femtedel av svenskarna shoppade under rean betyder förstås också att fyra femtedelar inte gjorde det. Det finns en stor potential här.

"Många konsumenter är nog ändå spontant negativa till ännu en shoppingdag, speciellt en som har sina rötter i USA, säger Borger. Därför tror jag att det är viktigt att poängtera för folk att det är ingenting som säger att Black Friday måste betyda att man konsumerar mer än vanligt inför julen, utan här finns det i stället pengar som kan sparas genom att man köper sina julklappar på rea."
Det gäller att vara ute i god tid om man vill få tag på rätt julklappar. Fjolårets Black Friday lärde många en annan värdefull läxa: detsamma gäller om man vill sälja dem.

Publicerat 6 maj 2016