Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Årstiderna utmanar Watski

Watski

Mellan januari och maj är det högsäsong för båttillbehör. Då sker också större delen av Watskis årsförsäljning. Ett optimerat logistikflöde är kritiskt för att klara trycket.

På Watskis 5 000 kvadratmeter stora lager i Malmö trängs 12 000 olika artiklar. Den största produkten är båtbottenfärg, men här finns även allt från ankare till presenningar och åror.

"Allt inom båttillbehör helt enkelt", säger Katrine Alm, produktchef på Watski.

Läs mer: Hitta rätt logistiklösning till ditt företag

Watski driver lagret själva. Nyligen investerade de i tre nya plockverk, vilket ökat plocktakten från tidigare 30 rader per person och timme till 150. I och med detta skapades också 4 000 nya lagerplatser. Det var välbehövligt eftersom förvärvet av konkurrenten Duells marinsida i fjol ökat antalet artiklar med närmare 2 000.

"Utöver trångboddheten och den stora säsongsvariationen så har vi en utmaning i produktfloran", säger Katrine.

Dels kan det handla om kemikalier och explosiva varor, dels om ömtåligt gods i svåra format.

"Vi är noga med hur vi märker och packar saker innan de skickas iväg. Vi har heller inga stora problem med skador under transporterna", avslutar Katrine.

Läs mer: Så effektiviserade de med automatiskt plock och pack

Majoriteten av varorna säljs av återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Privatpersoner kan också beställa direkt på Watskis hemsida. Därefter hämtas varorna i butik eller på PostNords utlämningsställen.

"Alla utleveranser i Sverige och Danmark sker med PostNord och även alla inleveranser från svenska leverantörer. Men vi håller på att gå över till PostNord även i Europa. Totalt sett blir det lönsamt för oss."

Fakta

Inleverans

Watski har 330 olika leverantörer och med inleveranser från hela välden är det en utmaning att få ett bra flöde. Allt nordiskt och europeiskt gods skickas med lastbil, det från Asien med båt.

Effektiviserat plock

Förra året installerade Watski ett nytt plockverk med tre hissar. Det har inte bara ökat plockkapaciteten utan också lett till färre plockfel tack vare nya tekniska lösningar som exempelvis skannrar.

Speciellt sortiment

Båttillbehör är ett stort område med många typer av varor. Till exempel kemikalier, nödraketer, långa åror och känslig elektronik. Ofta behöver produkterna märkas eller packas om innan de kan skickas ut till kund.

Watski växer

2015 köpte Watski konkurrenten Duells marinverksamhet för att få ett mer komplett sortiment. Under 2016 ska alla nya produkter packas på pallar på befintligt lager samt hinna föras in i Watskis katalog, datasystem och webbshop.

Hämta i butik

Återförsäljarna får ett antal fria leveranser per år. I samband med dessa kan även slutkonsumenter som beställt på Watskis hemsida hämta sina varor i butik (fraktfritt). Väljer kunden att betala frakt skickas paketet samma dag till ett av PostNords utlämningsställen.

Fakta

Pigg hundraåring

  • 1916 bildades AB Herman Gotthardt, det företag som 2004 bytte namn till Watski AB.
  • Watski är den ledande båttillbehörsgrossisterna i Norden. Företaget säljer även direkt till konsumenter via sin hemsida.
  • Huvudkontor och lager ligger i Malmö.
  • Watski har 40 anställda i Norden och omsatte 175 miljoner kronor 2015.

Publicerat 26 april 2016