Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Alla tjänar på Matsmart – en matsmart affärsidé

Matsmart

Matsmart föddes ur idén om att minska matsvinnet genom att sälja utgående matvaror billigt. Kunderna sparar pengar samtidigt som de är med och bidrar till ett bättre samhälle. Vd Karl Andersson berättar om framgångssagan.

Historien om Matsmart börjar i en matbutik i Akalla. Butiksägaren Erik Södergren tröttnade på att dagligen se leverantörer komma in och samla ihop bröd med kort bäst före-datum i svarta sopsäckar. Han började experimentera med röda lappar och sälja utgående varor till riktigt låga priser. Plötsligt kom kunderna in i butiken varje dag i stället för en gång i veckan. Leverantörerna kliade sig i huvudet över pallarna med julmust i januari, men Erik Södergren tog emot allihop och sålde dem på nolltid i sin lilla butik. Han bestämde sig för att kontakta vännen och entreprenören Karl Andersson.

– Kunderna upplevde en slags vinstkänsla. Det är samma fenomen som Ullared och Black Friday, folk älskar att göra en bra deal. Men en lokal matbutik var inte rätt forum så vi bestämde oss för att testa att göra samma sak på nätet, berättar Karl Andersson.

Lär dig hur dina kunder tänker. Ladda ner E-barometern. 

Tillsammans med den tredje medgrundaren Ulf Skagerström startade de Matsmart 2013. Fyra år senare har Matsmart vuxit till nittio anställda. Produkterna som köps in och säljs är exempelvis pasta, konserver, te, kaffe, godis och hygienartiklar. Varor som annars hade slängts på grund av att bäst före-datum närmar sig, förpackningarna är skadade eller att producenten ska byta förpackning.

– Vi skickade en chokladkaka som passerat bäst före-datum med ett år till ett laboratorium och den visade sig hålla samma kvalitet som en nyproducerad, bakterietillväxten var noll.
På bara ett år ökade de omsättningen från 2,5 miljoner kronor till 26 miljoner 2015. I dag, två år senare, väntas ytterligare en nolla kunna adderas till resultatet. 2016 räddade företaget 700 ton mat som annars hade kasserats.

– Jag tror att det måste finnas kommersiella krafter som kan ta hand om flingor som har fått ”fel” smak. Det finns inget härbärge som kan ta emot 100 pallar med mat. Och våra kunder är nöjda över att få vara med och bidra, vi får dagligen mejl från kunder som tackar för att vi finns.
Kundinsikter är ett tema som Karl Andersson kommer att beröra som en av talarna på E-handelsforum i Borås den 28 september, där en annan för Matsmart avgörande faktor är i fokus – vikten av logistik som svarar mot kundernas krav.

Nyckeln till framgång för dig som säljer via nätet.

– Hela vår verksamhet bygger på att vi lyfter fram ett globalt problem där vi vill göra en skillnad, så vi kan bara jobba med leverantörer som tar sitt miljöansvar. Samarbetet med PostNord fungerar bra, de har ett brett nät av utlämningsställen med generösa öppettider. Och vi tycker att de är duktiga när det kommer till miljöeffektiva transporter.
PostNords hållbarhetschef Per Lindeborg är glad att få vara med som en del i en lösning som leder till ökad hållbarhet.

– Matsvinn är inte bara en miljöbov utan också ett moraliskt problem i och med att människor svälter i delar av världen. Vi vill alltid att våra affärer ska bidra till att vi når våra miljömål och vi skriver knappast några avtal idag där inte miljö eller sociala aspekter finns med. Tack vare hållbarhetskraven i avtalen så driver vi varandra framåt – vi på PostNord, våra kunder och våra leverantörer, säger han.

Fakta

Karl Anderssons 5 bästa mattips kring hållbarhet

  1. Använd frysen och frys in dina rester.
  2. En del restauranger har börjat ta betalt för den mat du lämnar kvar, bra initiativ.
  3. Välj inte den vara som har längst hållbarhet om du ska använda den samma dag.
  4. Var kreativ, ta inte fram köttbullarna från frysen utan att först titta i kylen. Tänk utifrån vad du redan har så blir det också mer spännande mat på tallriken.
  5. Handla på säsong, det är galenskap att vi ska kunna köpa mango året om. Ifrågasätt varför 25 procent av alla morötter och gurkor slängs för att de är krokiga.

E-handelsforum

Kostnadsfritt seminarium som arrangeras av PostNord den 28 september 2017 i Åhaga, Borås. Tema i år är kundinsikt och konsumentdriven logistik. Talare från Matsmart, Provenance, H&M, Minecraft med fler. Dessutom delas det prestigefulla priset; Svenskarnas favoritbutik på nätet, ut för första gången.

Om Karl Andersson

Började sin bana med att sälja skoputsmaskiner, driver i dag ett flertal bolag och har en bakgrund som försäljningschef på bland annat; energibolag, tidningen Metro och Expressens bolag för affärsutveckling på nätet.