Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Vågar satsa på utlandet

För konsumenterna blir det allt mer naturligt att handla från utländska e-butiker. Det innebär hårdare konkurrens för svenska e-handelsföretag, men samtidigt ett gyllene tillfälle att satsa på export.

Babyshop grundades 2006 i en källarlokal i Stockholm med ambitionen att bli ett globalt företag. Första året omsatte företaget 800 000 kronor. Nu – tio år senare – är den årliga omsättningen närmare 600 miljoner kronor. Den tillväxtresan hade inte varit möjlig om inte blicken varit riktad utanför Sverige.

"En betydande majoritet av vår omsättning kommer från export. Jag tror att många överskattar riskerna med att satsa på försäljning till andra länder", säger Babyshops grundare Marcus Tagesson.

Läs mer: Beställ ditt exemplar av E-barometern Årsrapport 2015

Det finns flera anledningar till att många svenska företag nu väljer att satsa på att växa utanför Sveriges gränser:

Svenska och nordiska produkter är populära internationell och ofta förknippade med hög kvalitet.
Logistiknätverken är så väl utvecklade att det till exempel är möjligt att leverera ett paket från Sverige till en mottagare i USA inom två dygn.
Utländska aktörer blir allt mer aktiva i Sverige vilket i många fall tvingar svenska e-handelsföretag att börja tänka internationellt.
Peter Kjær Jensen, PostNords chef för affärsområde eCommerce & Logistics, menar att export är en fantastisk möjlighet för svenska e-handelsföretag och att det aldrig har varit så lätt för företag att ta steget ut i världen som idag.

"Svenska företag är kända för en hög grad av innovation och nytänkande, men många fokuserar ändå på hemmamarknaden och tvekar inför att ta steget utanför Sverige och Norden. Jag skulle vilja se fler svenska framgångshistorier i Europa och i resten av världen", säger Peter Kjær Jensen.

Det första logistik steget för exporten menar han är att sikta på grannländerna i Norden. I Norge, Danmark och Finland påminner konsumentbeteende mycket om det i Sverige de språkliga barriärerna är små. I fas två rekommenderar han att satsa på Tyskland, Storbritannien och Frankrike, men vilka länder i Europa som är mest lämpliga beror bland annat på vilka produkter företaget säljer.

Läs mer: Tänker du satsa på export? Här hittar du det viktigaste att tänka på

I nästa fas tycker Peter Kjær Jensen att man ska sikta mot Kina. Den kinesiska marknaden är enorm och det krävs inte så stor penetration för att bli framgångsrik.

För att underlätta för nordiska e-handelsföretag att nå köpstarka konsumenter har PostNord inlett ett samarbete med Alibaba Group. Avtalet ger PostNord rätt att etablera en nordisk plattform på shoppingportalen Tmail global, där nordiska varumärken kommer att exponeras för de kinesiska konsumenter som söker efter unika internationella produkter.

"PostNord skapar nu en plattform där det finns möjlighet att få hjälp med webbdesign, översättning, administration, returer och andra praktiska frågor. Målet är att riva hindren för export och underlätta för nordiska företag att ta sig in på den kinesiska marknaden", säger Peter Kjær Jensen.

För Babyshop fortsätter den internationella resan. Efter förvärvet av brittiska AlexandAlexa.com är Babyshop ny störst i världen inom segmentet premiumprodukter för barn och säljer till fler än 50 länder.

"Tack vare att logistiken har utvecklats så mycket blir världen mindre och mindre. Tror man bara på sig själv och sin affärsidé finns alla möjligheter att lyckas globalt", säger Markus Tagesson.

Så lyckas du med exporten - fem tips från Peter Kjær Jensen

Publicerat 25 februari 2016