Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Spännande brytpunkt för e-handeln – ”Det här vill våra kunder verkligen ha”

Vi är vana vid att få post på vardagar, men nu är det dags för lördagsutdelning – allt för att möta utvecklingen inom e-handeln.
– Att man kan beställa på en fredag och ha på sig kläderna på lördagens fest är något våra kunder har bett om länge, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.com.

Den svenska handeln har under de senaste 100 åren utvecklat sig väldigt snabbt från att ske på torg och i småbutiker, via postorder, varuhus och stormarknader, till att sedan främst göras i köpcentrum och på en väldigt mogen e-handelsmarknad. 65 procent av svenskarna e-shoppar, och kurvan fortsätter att peka uppåt. Det gör att det ställs nya krav på samtliga aktörer.

PostNords detaljhandelsexpert Carin Blom berättar:
– Vi har nått en brytpunkt, där e-handeln nu står för all försäljningstillväxt inom sällanköpshandeln. Omsättningen är på en helt annan nivå än tidigare, paketen är betydligt fler och då behöver man även sprida ut leveranserna på fler dagar och genom fler leveransalternativ.

Ladda ner E-barometern

– E-handeln har praktiskt taget varit stängd lördag och söndag, men så är det inte längre och konsumenterna kommer bara att ställa högre och högre krav på leveranserna framöver, säger Carin Blom.

Därför börjar PostNord nu med lördagsleveranser till 235 postombud i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett av de företag som hoppat på lördagsleveranserna är Boozt.com som säljer kläder, skor och accessoarer på nätet.

– Det här är något vi har efterfrågat i två-tre år och något som våra kunder verkligen vill ha. På lördagar är kunden oftast ledig och har lätt att hämta paketet, säger Niels Hemmingsen på Boozt.

Leveranser på kundens villkor

De ökande kraven från konsumenterna har fått många e-handlare, inklusive Boozt.com, att erbjuda fria returer.
Hur viktigt är det för er?
– Det är väldigt viktigt. Det viktiga är att vi kan infria kundens förväntningar, gör vi inte det ska det vara smidigt att kunna skicka tillbaka varan och få tillbaka sina pengar. Det är ju också bra att kunden känner att det inte finns någonting att vara rädd för.
Utvecklingen går fort, vad tror du kunderna har för krav på er om fem år?

– Då är det säkert krav på att få sin beställning levererad samma dag, och säkert också att det ska vara fri frakt. Men innan dess tror jag just det här att kunden själv får välja hur varan ska levereras och vart blir viktigare. Valfriheten kommer spela allt större roll, säger Niels Hemmingsen.
PostNords Carin Blom håller med:

– Konsumenterna vill handla på sina villkor och få relevant information. Det kan handla om valmöjligheter, flexibilitet och kontroll. Allt måste ske på kundens villkor i dag, och det är därför vi satsar stenhårt på konsumenternas upplevelse. Vi vill verkligen se till att underlätta deras vardag, och där är bland annat PostNord-appen ett jätteviktigt verktyg, säger Carin Blom.

Viktiga årtal inom svensk handel

1879

Det första svenska postorderföretaget John Fröberg grundas.

1899

Åhlén & Holm och Kooperativa Förbundet (KF) bildas.

1943

Den 17-årige Ingvar Kamprad registrerar handelsfirman Ikea som ett postorderföretag.

1960-talet

Kommunernas planmonopol får betydelse för butiksetableringarna. Varje nytt centrum ska ha Ica, Konsum, systembolag och postkontor.

1970-talet

De så kallade kedjevaruhusen, till exempel EPA och Tempo, har sin storhetstid. De utmärks av låga priser och ett begränsat sortiment.

2014

Köpcentrumens – just nu 393 stycken på sammanlagt 9 miljoner kvadratmeter – andel av detaljhandeln når 35 procent.

2015

E-handeln i Sverige omsätter för första gången över 50 miljarder kronor.

Källor: PostNord, Rapporten "Handelns betydelse – då, nu och i framtiden" från Handelns ekonomiska råd (2017), handelnshistoria.se.