Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så säljer Skistar genom att förenkla för sina kunder. "Vi ville inte göra på samma sätt som andra".

Allt fler detaljhandelsföretag satsar på omnikanal för att de förstått att konsumenternas köpbeteenden förändrats. Det är en insikt som fått den svenska e-handeln att blomstra. Förra året ökade den med 16 procent enligt PostNords rapport E-barometern Årsrapport 2016.

Men enbart satsning på omnikanal kommer inte att räcka.

Experter menar nämligen att morgondagens detaljhandel inte kommer att definieras av varorna som syns, utan av tjänsterna som får dem att lyfta.
Man talar om en tyst revolution som kommer att flytta fokus från vad du säljer till hur du kan skapa ett värde för dina kunder. Man talar om tjänster som kompletterar dina produkter. Man talar om tjänstefiering.

Ladda ner E-barometern årsrapport 2016.

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, menar att tjänstefieringen i stor utsträckning kommer att gå hand i hand med digitaliseringen:
– Tjänstefiering skapar ett mervärde för kunderna, vilket innebär att de inte blir lika prisfokuserade. Exempel på detta kan vara allt från att bära in varor i hemmet och installera, till recept i matkassen. Bättre service gör ofta kunderna mer engagerade, vilket i sin tur kan skapa lojalitet.
 
Några företag har kommit längre än andra i den här processen. Skistars kunder kan lösa de viktigaste delarna av skidresan direkt på nätet, från boende till skidor som levereras direkt till skidstugan. Joakim Landgård är affärsområdeschef för vintersportjätten Skistars butik på nätet. Han berättar om en e-handel som växt organiskt sedan lanseringen för två och ett halvt år sedan.
– Vi ville inte göra på samma sätt som andra gjorde då. Det vill säga att lägga massor av pengar på att köpa trafik och sedan växa snabbt. Det var aldrig tanken. Vi ville addera en service gentemot våra kunder.

Låt dina kunder välja leverans utifrån sina önskemål.

Fram till dess hade Skistar låtit sina kunder förboka skidhyra, liftkort, skidskola och boende via nätet. Snart lät man dem även köpa produkter och hämta ut dem i företagets butiker på plats i fjälldestinationerna eller få varorna hemskickade.
Den ökade fokusen på kundnyttan satte igång en snöbollseffekt.
– Vi funderade på hur vi skulle kunna göra hela processen enklare för dem som bokat eller beställt saker på förhand och bara vill ha ut sin utrustning. Det resulterade i att vi började köra ut de förbokade skidorna direkt till våra stugor.
– Vi spann vidare på det här när vi startade vår e-handel vilket resulterade i en tjänst som innebär att du kan handla produkter i samband med bokningen av din semester – och få dessa levererade direkt till den stuga du hyrt.
 
Förenklingen av kundens vardag – tjänstefieringen, eller värdeskapandet – är något som kommer att fortsätta att stå i centrum för e-handelsföretagen, spår Joakim Landgård.
– Alla typer av kunder har använt den här tjänsten. Vi trodde nog på förhand att det mest skulle vara de som köpt större saker, som skidor. Det är ett tydligt uttryck för hur man kan förenkla saker som tidigare varit krångliga, så att fler kan ta del av dem.

Fem företag som visar vägen med tjänstefiering

Skincity

E-handelsföretaget som sammanfört det bästa från två världar – hudvårdssalongens kompetens och hudvårdsbutikens sortiment. Skincity säljer inte bara produkter, de gör en poäng av att hjälpa sina kunder till det önskade slutresultatet. Genom att erbjuda ett digitalt hudtest med personliga rekommendationer och en databas med informativa hudvårdsguider blir Skincity mer än en butik på nätet.

Skistar

Genom att låta kunder boka hela sin skidsemester via nätet och få all köpt och hyrd utrustning levererad till den stuga man bokat har Skistar öppnat upp för ett segment som tidigare varit svår att nå: de som inte kan eller orkar ta sig upp till fjällen.
Tjänsten finns än så länge endast i pilotdestinationen Sälen, men företaget utesluter inte att det kan dyka upp på andra orter i framtiden.

Mathem

Den smidiga matkassen har visserligen flyttat in i var och varannan matbutik. Men Mathem bygger hela sitt koncept på tjänster som kompletterar produkterna. Via en av dem kan kunderna utgå ifrån ett recept i e-butiken och direkt ändra antalet beräknade portioner utifrån behov. Med hjälp av abonnemang kan de utgå från en tidigare order och få exempelvis basvaror levererade med jämna mellanrum.

Byggmax

Med hjälp av det digitala verktyget Byggplaneraren kan Byggmax kunder planera hela sitt byggprojekt utan att sätta sin fot i det fysiska byggvaruhuset. Med tilläggstjänsten Proffsbyggt kan de dessutom anlita hantverkare som till ett fast pris kommer hem till dörren med materialen och utför arbetet.

Hi-fi-klubben

Hi-fi-klubben har länge byggt sitt rykte på att erbjuda kunnig experthjälp i samband med köp av högtalare och stereoanläggningar i butik. Genom en content-avdelning på företagets sajt cementerar de sin status som den man vänder sig till när ens vänner och bekanta inte hör någon skillnad på ljud och ljud, även på nätet.