Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så mycket köper vi för

E-handeln fortsätter att öka. Under 2015 handlade vi i Norden för 161,6 miljarder kronor. Det är en ökning med 15 procent från föregående år. Enligt nya rapporten E-handeln i Norden 2016 så uppgick onlineköpen från utländska sajter till 40 miljarder kronor 2015.

32 procent av svenskarna handlade från utländska sajter under fjolåret. Framför allt är det sajter från Storbritannien som lockar oss. 34 procent av svenskarna har handlat från Storbritannien, sedan följer Tyskland, USA och Kina. Andra nordiska länder kommer längre ned på listan. Där är Danmark favoriten när det gäller e-handel. 7 procent av svenskarna har handlat från danska sajter, visar nya rapporten E-handeln i Norden 2016, som ges ut av PostNord.

Läs mer: Alla siffror – beställ rapporten E-handeln i Norden 2016

Konsumenterna i våra grannländer handlar mer från utlandet än vad vi svenskar gör. I Norge handlade varannan konsument från en utländsk sajt under 2015, varav 20 procent från svenska sajter. I Finland var andelen som handlade från utlandet 49 procent (19 procent från svenska sajter) och i Danmark 36 procent (13 procent från svenska sajter).

"Svenska företag ligger långt fram i utvecklingen och utbudet är stort, vilket har gjort oss konkurrenskraftiga på den allt mer globala e-handelsmarknaden. Det finns en fortsatt stor potential att expandera till de övriga nordiska länderna", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

Det finns en hel del likheter mellan e-handelskonsumenterna i Norden men även nationella skillnader. Danskarna ställer till exempel höga krav på snabba leveranser och värdesätter möjligheten att få leveransen till jobbet, en paketbox eller hem på dagtid. Svenskarna och norrmännen vill gärna ha paketen hem i brevlådan eller hämta dem hos ombud. Finska konsumenter är tålmodigast vad gäller leveranstiden och vill helst hämta ut sin försändelse hos ett ombud.

"Svenska konsumenter ligger i framkant och anpassar sig snabbt till ny teknik. Detta har gjort att de använder mobiltelefonen i allt större utsträckning inför köp, inte bara som informationskanal utan genomför även allt fler köp via mobiltelefonen", säger Carin Blom.

Läs mer: Så kan din e-handel bli ännu bättre

Hur de nordiska konsumenterna e-handlar skiljer sig också åt. I Danmark och Norge handlar en fjärdedel av konsumenterna från surfplattor. I Sverige handlar en av fem konsumenter från mobilen. I Finland är e-handeln från mobila enheter väsentligt lägre (surfplatta 15 % och mobil 12 %).

Publicerat 10 mars 2016