Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så får du e-handelskunden till butiken

Emilie Sjödin på Lagerhaus möter e-handelskunder i butiken. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Nu kan handlare som säljer via nätet erbjuda både paketutlämning och ta emot returer i sina butiker. Med PostNords lösning Collect In-store blir butiken helt enkelt sitt eget ombud. Inredningskedjan Lagerhaus ser flera fördelar med konceptet.

Många e-handlare drömmer om att få träffa sina kunder öga mot öga. Ett sätt är att erbjuda leverans och utlämning i butik. Med hjälp av PostNords retailapp Collect In-store behöver butikerna inte bygga egna system för paketutlämning utan installerar i stället in ett systemstöd för hela processen.

– Utlämning via eget butiksnät är en vanlig företeelse i andra länder som till exempel England. Vi förutspådde att det sannolikt skulle komma till den nordiska marknaden och därför började vi titta på en lösning, säger Johan Hellman, Head of eCommerce, PostNord.
En butikskedja som blev nyfiken på den nya lösningen är Lagerhaus, som har testat Collect In-store i två av sina butiker sedan i början av maj.

– På samma sätt som vi vill få våra vanliga kunder att även handla på nätet, vill vi få våra e-handelskunder att komma in i våra butiker. Vi har tittat på olika lösningar för att göra detta smidigt och PostNords lösning kändes som ett väldigt intressant alternativ att prova, säger Maria Åkfors, E-commerce manager på Lagerhaus.
 
Läs mer om Collect In-store.

– Fördelarna för oss är att vi säkerställer kundbemötandet. Personalen i de två testbutikerna har varit jättepositiv, det blir mer naturligt att prata om e-handeln när de träffar kunderna därifrån. En annan uppsida är att e-handeln driver trafik in i butiken, säger hon.
Lagerhaus e-handel har ökat jämfört med samma period förra året. Samtidigt kan man se att 25 procent av e-handlarna som hämtar ut sitt paket i butik även köper något vid sidan av, direkt från butiken. Lagerhaus har en låg prisbild på sina varor vilket främjar impulsköp i butik.

– Via e-handeln köper man dyrare och mer trendiga varor, gärna varor som det bloggas mycket om och som syns på nätet i övrigt. Man kan därför våga lite mer online genom att lyfta fram mer spetsiga produkter, i butik blir det mer impulsköp genom att man går förbi och alltid hittar något man behöver, eller inte behöver, säger Maria Åkfors.

Prenumerera på rapporten E-barometern.

Plussidan för kunderna är att de får en möjlighet att handla fraktfritt på nätet. Man får alla fördelar från e-handelskonceptet, som att handla i lugn och ro hemma i soffan, på bussen eller när man har tid. Sedan kan man hämta ut paketet på lunchen utan att behöva gå runt och plocka ihop varorna själv. Och om något blivit fel löses returen direkt på plats innan varorna ens kommit över tröskeln till hemmet.

– Att skapa kontroll i det digitala gränssnitt när man handlar på nätet är oerhört viktigt för oss. Som konsument vill man känna en trygghet när man handlar på nätet. Vi människor vill ha kontroll över vad vi gör. Allt som gör att vi inte är säkra på vad som händer när vi är ute på nätet gör att vi blir mindre benägna att köpa något, säger Johan Hellman.
PostNord utvecklar kontinuerligt funktionaliteten och Johan Hellman ser en ökning av användare framöver.

– Vi har ett antal butikskedjor som testar Collect In-store och intresset på marknaden är stort. Just nu tittar vi på hur våra två appar, retail-appen och konsument-appen, ska kunna prata med och dra nytta av varandra.
Lagerhaus-butikerna som testar Collect In-store ligger i Nacka forum i Stockholm och på Östra Hamngatan i Göteborg.

– En insikt är att det tar butiksyta att förvara paketen, så vi behöver kunna hantera det hela utrymmesmässigt också. Men planen är att utöka antalet butiker som erbjuder Collect In-store under hösten för att lansera tjänsten brett i resten av våra svenska butiker våren 2018, med målet att köpupplevelsen ska bli så smidig som möjligt för våra kunder, säger Maria Åkfors.

Fakta Collect In-store

Lösning utvecklad av PostNord som lanserades för ett år sedan. Butiker och butikskedjor som även säljer på nätet kan med hjälp av Collect In-store enkelt erbjuda både paketutlämning och returer i den egna butiken. Butikspersonalen har allt de behöver i PostNords retail-app där de kan ankomstregistrera, hyllplacera och lämna ut paketet till mottagaren, precis på samma sätt som i PostNords egna ombudsnät. Mottagaren å sin sida får en avisering i sin konsumentapp samtidigt som paketet ankomstregistrerats i butik. Kunderna kan enkelt göra returer eller byten direkt i butik vid uthämtning.