Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Rekordsiffran: Så mycket e-handlade vi för i jul

Rekordsiffran: Så mycket e-handlade vi för i jul

Fram till den nittonde december julhandlade svenskarna för 17,8 miljarder kronor. 28 procent av inköpen skedde på internet. "Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro", säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

E-handeln har fått ett stort lyft den här julen. Vi svenskar handlade julklappar online för fem miljarder kronor fram till 19 december. Det är en miljard mer än 2014. E-handeln står i år för 28 procent av julklappsinköpen. 2014 stod e-handeln för 25 procent.

Varannan konsument har klickat hem julklappar i år. Framför allt så är det de mellan 30 och 49 år som har e-handlat. Två av tre i den åldern har köpt minst en julklapp på nätet.

"Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid", säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

Läs mer på postnord.com: Så kan du göra din e-handel ännu bättre

Underökningen visar också att en klar majoritet av svenskarna är mycket nöjda med leveransen av deras e-handlade varor, oavsett om det har skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av leverans.

Väntetiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe har i genomsnitt varit mindre än fem minuter.

"Det har varit en mycket bra jul ur ett leveransperspektiv. Vädret har varit gynnsamt och de förstärkningar vi gjort i utlämningssättet har gett effekt. De sista dagarna före jul kör våra chaufförer ut hundratusentals paket till våra företagskunders butiker och våra 1600 postombud samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar", säger Anders Holm.

Läs mer: Häng med in i tomteverkstaden

Populärast bland e-handlande konsumenter har böcker varit. 30 procent svarar att de har köpt böcker. Därefter följer kläder/skor (24 procent) och hemelektronik (20 procent).

Fakta: julhandel på nätet

  • Svenska folket har fram till 19 december handlat julkappar för 17,8 miljarder kronor. Det är cirka 1,5 miljard mer än 2014, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 16,3 miljarder kronor.
  • Fram till 19 december har svenskarna e-handlat julklappar för 5,0 miljarder kronor i år. Det är 25 procent mer än under 2014 då svenskarna e-handlade julklappar för 4,0 miljarder kronor.
  • Varannan svensk (50 procent) har e-handlat julklappar i år. Det är fyra procentenheter fler än 2014. (46 procent 2013).
  • E-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 25 procent 2014 till 28 procent 2015.
  • Drygt nio av tio konsumenter (92 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.

Publicerat 21 december 2015