Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Rekordnivåer för e-handeln

Den starka tillväxten inom e-handeln fortsatte under 2015. Bygghandeln hade ett fantastiskt år, samtidigt som försäljningen av mat på nätet tog fart på allvar.

När samhället digitaliseras på bred front driver det på e-handeln och tar försäljningen över nätet till nya rekordnivåer.

"Det är påtagligt att vi är inne i en ny fas där digitaliseringen påverkar alla branscher", säger PostNords detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert Carin Blom.

I dag släpps E-barometern Årsrapport 2015, som ges ut av PostNord i samarbete med HUI Research och svensk Digital Handel. På ett frukostseminarium i morse deltog bland annat Carin Blom för att prata om rapporten och digitaliseringen av detaljhandeln. Carin Blom och PostNords e-handelsspecialist Arne Andersson och detaljhandelsanalytiker Carin Blom besökte Mall of Scandinavia för att kolla upp om det finns butiker som lever upp till det som rapporten visar, att det blir allt viktigare att ha med ett omnikanaltänk med en sömlös kundupplevelse mellan exempelvis webb och butik. Kolla in filmen ovan.

Beställ rapporten: Här kan du ladda hem E-barometern Årsrapport 2015

De stora vinnarna på nätet 2015 blev bygghandeln, baby- och barnsegmentet samt försäljningen av mat.

"Den kraftiga tillväxtökningen inom mat på nätet sker förvisso från låga nivåer, men ska ändå inte underskattas. När många konsumenter nu börjar prova detta upptäcker de fördelarna. Det beteendet tror jag även kommer att lyfta många andra segment", säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Med tanke på att bara 1,5 procent av matförsäljningen sker på nätet i dag är det uppenbart att det finns stora möjligheter till fortsatt kraftig tillväxt.

Bygghandeln var ett annat segment där det tog lång tid innan försäljningen över nätet tog riktig fart.

"Nu inser de flesta vilken fördel det är att e-handla otympliga saker som du ändå inte kan transportera hem från bygghandeln. Som ofta tar förändringen längre tid än man tror, men när det väl sker blir förändringen desto större. Nästa steg tror jag blir att aktörerna ytterligare utvecklar tilläggstjänster, som montering av beställda produkter," säger Jonas Ogvall.

Under 2015 blev det tydligt att konsumenterna får mer och mer att säga till om. Kraven på snabba leveranser är fortsatt hög, men konsumenterna vill nu också bestämma när, var och hur de beställda produkterna levereras.

"Vi ser också att konsumenterna är ganska otrogna och illojala och enkelt hoppar från en aktör till en annan om inte kraven uppfylls. För att skapa lojalitet tror jag att det blir allt viktigare att erbjuda en lustfylld shoppingupplevelse, förutom att det självklart ska vara enkelt att handla. Minsta lilla hack under processen gör att man riskerar att få ett avbrutet köp," säger Carin Blom.

Den utvecklingen ser också Joel Svensson, vd på Partykungen.

"Konsumenten vill att det ska vara lätt att handla. Allt som är krångligt försvinner", säger han.

Partykungen, som säljer maskeradkläder, partyprylar och roliga presenter, ökade omsättningen från 40 till 73 miljoner kronor under föregående räkenskapsår och kommer under 2016 att etablera sig i Norge.

"Att finnas på flera marknader och i flera kanaler är ett sätt att stärka vår position och vårt varumärke. Jag tror att det blir allt viktigare i konkurrensen med utländska aktörer", säger han.

Läs mer: Så kan din e-handel bli ännu bättre

Under 2015 blev det uppenbart att svenska e-handelsföretag får allt hårdare konkurrens från globala aktörer. Inte minst bland yngre konsumenter är tröskeln låg till att handla från en utländsk e-butik.

"Vi konsumenter ser knappt skillnaden mellan en svensk och en utländsk sajt längre. Det innebär en allt tuffare utmaning för svenska e-handelsföretag", säger Jonas Ogvall.

Vinnare blir de e-butiker som klarar att komma ännu närmare sina kunder, menar han:

"Det handlar dels om att konkurrera med snabba och träffsäkra leveranser, men också att ha en kundtjänst som är öppen när konsumenterna behöver hjälp. Inte nödvändigtvis mellan 07 och 16, utan snarare mellan 15 och 22, även på helger, då många handlar på nätet. Då har man en chans att bygga lojalitet", säger Jonas Ogvall.

Publicerat 23 februari 2016