Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

"Den här marknaden kommer att explodera"

Nya smarta tjänster lindrar stress och räddar miljön. Experten: "Därför är det ett självklart steg".

– Vi behöver hushållsnära tjänster för att få ihop vår vardag. Vi har tidsbrist. Samtidigt vill vi skapa en hållbar utveckling, säger Anna Frankzén Starrin, trend- och omvärldsbevakare.  

Hon menar att de hushållsnära tjänsterna passar väl in i hur utvecklingen på arbetsmarknaden sett ut sedan 70-talet. Vi jobbar åtta timmar, men vi måste prestera hårdare på jobbet och med det minskar vår tid till annat. 

Och det är inte bara hushållsnära tjänster som städning och barnpassning som fått fäste på marknaden. Sedan några år tillbaka handlar allt fler svenskar mat på nätet. Förra året ökade livsmedelshandeln online med 30 procent, vilket bland annat gjort att MatHem och PostNord startat en vardagstjänst tillsammans. Tjänsten går ut på att MatHems kunder kan lämna sina e-handlade PostNord-returer till chauffören i samband med att de får sin matleverans. 

– Med den här lösningen frigör vi tid och gör det enklare både för våra och MatHems kunder. Vi sparar även på miljön genom att utnyttja de leveranser som redan görs via MatHem, säger Anders Holm, VD PostNord Sverige. 

Tjänsten gäller än så länge MatHems kunder i Stockholm, Uppsala, Västerås, Enköping, Köping och Södertälje, men kommer att utökas under året.

Nu får konsumenterna större inflytande över sina leveranser.

– De flesta spenderar tre till fyra timmar i veckan på att handla mat, något vi vill förenkla. Att vi dessutom kan hjälpa till med e-handelsreturer så man slipper gå en extra vända till ett postombud frigör ännu mer tid. Många av våra kunder har nappat på det här och tycker att det är jätteskönt, säger Tomas Kull, VD och grundare av MatHem.

Att använda befintliga logistiklösningar till fler saker är något allt fler företag väljer att göra. 

– I ett logistikflöde så kör vi ju både tur och retur och då är det ju inte miljövänligt att bara köra ut. Därför är det ett självklart steg att ta att även utnyttja returresan, säger Anna Frankzén Starrin.

Bra returhantering kan öka din försäljning.

– Den här marknaden kommer att explodera, det ser man nu, säger Anna Frankzén Starrin och tillägger att en av de mest spännande trenderna just nu är det hon kallar neokollektivism: 

– Det handlar om att vi människor går ihop i grupper igen. Drivkrafterna till neokollektivism handlar om att minska de ekonomiska utgifterna, minska miljöpåverkan och spara tid. Både delningsekonomi och hushållsnära tjänster är effekter av den trenden.

Flera nya tjänster har utvecklats inom neokollektivismen. En av dem är Hoodifood, där grannar lagar mat och säljer till varandra. En annan liknande tjänst är AirDine där man kan gå hem till någon som lagar mat och äta, eller laga mat själv och bjuda in.

– Jag råder många av mina kunder att spana på effekterna av delningsekonomin och dess logistik för den typen av tjänster kommer att växa starkt, säger Anna Frankzén Starrin.