Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Öppnar upp till Europa

Den växande e-handeln ger svenska företag ett gyllene läge att satsa på export. "Jag tror att många överskattar riskerna med att satsa på försäljning till andra länder", säger Babyshops grundare Marcus Tagesson. Under 2016 lanserar PostNord en pakettjänst i samarbete med DPD Group som gör det smidigare för dina kunder och lättare för dig att göra affärer i Europa.

Babyshop grundades 2006 i en källarlokal i Stockholm med ambitionen att bli ett globalt företag. Första året omsatte företaget 800 000 kronor. Nu – tio år senare – är den årliga omsättningen närmare 600 miljoner kronor. Den tillväxtresan hade inte varit möjlig om inte blicken varit riktad utanför Sverige.

"En betydande majoritet av vår omsättning kommer från export. Jag tror att många överskattar riskerna med att satsa på försäljning till andra länder", säger Babyshops grundare Marcus Tagesson.

Läs mer: Skicka paket från dörr till dörr inom norden – och till resten av världen

Det finns flera anledningar till att många svenska företag nu väljer att satsa på att växa utanför Sveriges gränser. Bland annat så är svenska och nordiska produkter populära internationell och ofta förknippade med hög kvalitet, och när utländska aktörer blir allt mer aktiva i Sverige tvingar det i många fall svenska e-handelsföretag att börja tänka internationellt.

För Babyshop fortsätter den internationella resan. Efter förvärvet av brittiska AlexandAlexa.com är Babyshop ny störst i världen inom segmentet premiumprodukter för barn och säljer till fler än 50 länder.

"Tack vare att logistiken har utvecklats så mycket blir världen mindre och mindre. Tror man bara på sig själv och sin affärsidé finns alla möjligheter att lyckas globalt", säger Marcus Tagesson.

Snart kan Babyshop och andra e-handelsföretag ha PostNord som logistikpartner även för flöden till konsumenter i Europa.

"Under våren påbörjas skarpa tester med pilotkunder i Sverige och i Danmark som kommer att skicka paket till mottagare i Tyskland och Benelux", säger produktchef inom affärsområde eCommerce & Logistics, Johan Littmarck.

"För vår del handlar det om att säkerställa hela produktionskedjan från beställning till hämtning. Vi förväntar oss inga överraskningar, men det är viktigt att fånga upp kundernas synpunkter på hur väl vi lever upp till mottagarnas förväntningar."

Tidigare har PostNord endast erbjudit B2C-export från Norden till Europa via postala samarbeten och nätverk i Sverige och Danmark. Genom partnerskapet med DPD knyts nu PostNords 5 880 nordiska serviceställen ihop med DPD:s servicenät i Europa.

"Jag ser flera fördelar med det här. Framförallt att våra kunder får tillgång till DPD:s nära 20 000 utlämningsställen i Europa, men även att vi under året kommer att kunna erbjuda hemleveranser i Norden, med start i Danmark under våren", säger Katrin Berg, kommersiell chef för eCommerce & Logistics i PostNord.

"I och med det här partnerskapet blir det i princip en och samma tjänst för våra kunder, oavsett vilket land de vill skicka till, något som inte var fallet med de tidigare postala tjänsterna."

Läs mer: Beställ senaste e-barometern

Den smidigare leveransen ser Katrin Berg dessutom som ytterligare en möjlighet för nordiska e-handlare som vill gå in på nya marknader i Europa.

"Självklart finns det fortfarande en del utmaningar kvar, som till exempel olika momssatser, men det pågår samtidigt ett intensivt arbete för att ta bort de hinder som finns. Vi vet att många konsumenter i till exempel Tyskland och Holland är väldigt intresserade av Norden, och vill man växa som e-handlare finns det mycket att hämta på kontinenten."

Fakta: PostNords nya erbjudande

​DPD är det näst största internationella nätet för paketleveranser i Europa. Med 26 000 anställda och ett nät av 6  000 lokala pickupombud levererar DPD group 3 miljoner paket till fler än 230 länder dagligen. För PostNords kunder innebär det nya samarbetet:
  • Möjlighet att erbjuda leverans till något av DPD:s serviceställen.
  • ​Möjlighet att erbjuda en tjänst med leverans till dörren, där din kund får veta exakt när leveransen kommer, men också har möjlighet att ändra den.
  • Returkoncept.
  • Samma partner och lösning oavsett i vilket land mottagaren bor.

 Publicerat 4 mars 2016