Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

"Kunderna vill kunna planera sin leverans"

Konsumentdriven logistik innebär ytterst att kunden själv får styra när, var och hur paketet ska levereras och hämtas. Utvecklingen på det här området går hela tiden framåt och nästa stora grej blir hemleveranser. Åtminstone om man får tro Lars Nykvist, vd på e-handelsbolaget Outnorth.

Outnorth grundades för tio år sedan och är i dag en av Skandinaviens ledande e-handlare inom outdoor och friluftsliv.

– Vi har haft ett stort fokus på konsumentdriven logistik hela tiden. Det är en av våra ledstjärnor och ett starkt konkurrensmedel för oss. Men det handlar inte om att konkurrera med andra e-handlare utan med fysiska butiker, berättar företagets vd Lars Nykvist.

Den stora fördelen med att handla på nätet är just att kunden får hem varan, och i dagsläget kan man som konsument i viss mån även styra sin leverans.

– Vinsten är att man får en nöjd och glad kund.

Det finns dock mycket att göra på det här området menar Lars Nykvist.

– Många kunder har ont om tid och vill kunna styra sin leverans ännu mer. Man vill veta när och vart man får den så att man kan planera sin dag och sin vecka. Det är det kunderna efterfrågar.

Outnorth upplyser kunden om att de skickar paketet samma dag, om beställningen görs före klockan 17.

– Vi försöker vara tydliga mot kunden men vi kan inte garantera när paketet kommer fram. Så långt har vi inte kommit än. Men vi samarbetar med logistikföretagen och försöker få till det här och vi följer väldigt noga vad våra kunder tycker och tänker om den här frågan.

Samspelet mellan e-handlare och logistikföretag är avgörande. Lars Nykvist förklarar att det handlar om att ha kundens bästa för ögonen.

– Snabbheten är inte av avgörande betydelse. Det är att man levererar med precision. Att kunden kan styra vart paketet ska komma, vilken dag och vilken tidpunkt. Sedan kan det vara mer eller mindre precist. I förlängningen skulle man kunna planera så att det inte ligger mängder med grejer på utlämningsställena. Det skapar en mycket större transparens, både hos oss och hos logistikföretagen. Sedan är det här självklart en logistisk utmaning eftersom Sverige är stort. Jag tror man får ta det steg för steg.

På frågan vad som blir nästa grej inom konsumentdriven logistik svarar Lars Nykvist hemleveranser.

– I dagsläget har vi väldigt lite hemleveranser men jag tror att det kommer öka till en mycket stor andel. När alla e-handlare och logistikföretag börjar fokusera på hemleveranser och volymerna blir så stora att det blir lönsamt. Då kommer det ta fart. Jag hoppas att det blir inom något eller några år, säger han.

Så blir logistiken mer konsumentdriven

Johan Hellman, utvecklingschef på PostNord, ger sin syn på hur kosumentdriven logistik behöver utvecklas.

1.

Tänk på konsumentens behov

 För e-handelns fortsatta utveckling behöver förståelsen för konsumentens behov och krav öka. Detta gäller för logistiklösningar i allmänhet och leveranser i synnerhet. Att göra det enklare att handla på nätet kommer sannolikt bidra till att öka e-handeln än mer.

2.

Erbjud en service i stället för en transaktion

 Logistikbranschen är i dag alltför transaktionsorienterad. Leveransen ses inte sällan som en transaktion som är fullgjord när försändelsen är levererad. Men leveransen måste i stället ses som en del i upplevelsen och mer vara en service än en transaktion. Att leverera på konsumentens unika villkor blir än viktigare för e-handelns fortsatta utveckling.

3.

Integrera leveransen i bilden av varumärket

 Ett logistikföretag måste vara bättre på att förmedla e-handlarens varumärke hela vägen till konsumenten och leverera den goda känsla som uppstod vid köpögonblicket.

4.

Var tydlig med fraktsättet

 För att åstadkomma detta måste köpet av fraktsätt bli begripligare för konsumenten. Om konsumenten ges en tydlig förväntan kring leveransen har logistikbolaget ett tydligt mål att leva upp till. Därmed har leveransen bättre förutsättningar att bli en mer positiv del av köpet. Korrekt, relevant och tillgänglig information är avgörande för leveransupplevelsen.

5.

Möjliggör flexibel leverans

 Även om ett val av frakt är gjort vid köptillfället kan olika omständigheter göra att förutsättningarna för konsumenten förändras. Att då kunna ändra leveransplats- eller tid skulle i hög grad bidra till en positiv upplevelse. Logistikföretag måste därför i mycket större utsträckning än i dag kunna hantera förändringar i leveransuppdraget.

Publicerat 21 januari 2016