Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så ska Jollyroom nå miljardomsättning

Konkurrensen är stenhård, för det är ingen lek att sälja leksaker. Nu satsar e-handlaren Jollyroom på ny fysisk distribution för att kunna nå årets mål om en omsättning som spräcker miljarden.

De startade för bara sex år sedan, och målet är att redan under 2017 nå en omsättning som spräcker miljardvallen. E-handelsföretaget Jollyroom säljer produkter kopplade till barn och baby, från graviditeten till 12-åringen. En marknad som bara i Norden beräknas bestå av vuxna som handlar produkter till två miljoner barn.

Men att växa som e-handlare ställer krav på logistiken, särskilt i det snabbväxande leksakssegmentet. Enligt PostNords E-barometer som släpptes i veckan växte e-handeln i Sverige totalt med 16 procent under 2016, medan försäljningen av leksaker på nätet ökade med hela 23 procent.
– Vill man ta del av den här ökningen måste man ha koll på sina leveranser, för om inte de fungerar blir hela kundupplevelsen negativ och då går kunden till en konkurrent, förklarar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Ladda ner E-barometern

För Jollyroom blev det här tydligt under Black Friday 2016 när målet var att slå förra årets försäljning med 120 procent.
– Men konverteringsgraden per besök på sidan låg skyhögt över både den normala prognosen och alla andra tidigare erfarenheter, berättar Johan Kittel, logistikchef på Jollyroom.

Positivt för omsättningen, men en prövning för hela organisationen när det gällde att hinna få iväg alla varor i rätt tid till rätt kund.
– Vi var tvungna att snabbt växla upp på fler skift den helgen, och vi hade aldrig klarat det utan våra duktiga medarbetare. Det var bara tack vare dem som vi kom igenom den processen.

Och för att garantera att logistiken fungerar även vid framtida tillväxt och säljtoppar kommer företaget under 2017 att satsa stort på ny logistiklösning.
– Vi vet att det system vi har idag klarar oss genom 2017, möjligtvis genom 2018, men sedan kommer det att ta stopp säger Johan Kittel.
– Volym driver så mycket komplexitet, och om vi inte expanderar logistiken slår vi i taket för vad vi kan sälja.

Nu tittar därför företaget på en helt ny lagerbyggnad med automationslösning för att klara av fortsatt försäljningsökning. Men man utvärderar också processer och informationshantering.
– Det var våra duktiga medarbetare, vår rekrytering och vår utbildning som tog oss igenom Black Friday, och det kommer vara kritiskt även framöver. Oavsett hur bra strukturer du bygger kommer något ändå att gå snett inom logistiken förr eller senare, och då måste du ha människor som kan ta dig igenom det.

Telias VD om att ta språnget in i den nya generationens telecom.