Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Häng med in i tomteverkstaden

Här är verklighetens tomteverkstad. På PostNords största terminal Veddesta arbetar de för högtryck med julklappshantering. "Att julklappshandeln ökar på nätet ser vi väldigt tydligt", säger Joakim Hansson, Terminalområdeschef Stockholm Nord.

E-handeln ökar ordentligt och lägger in en extra växel i november och december. En undersökning av TNS Sifo, beställd av PostNord, visade att fram till 25 november så hade 43 procent av alla julklappar handlats på internet.

Läs mer: Rekordsiffan: Så mycket e-handlade vi för i jul

Enligt undersökningen, som genomfördes 23-25 november, så hade konsumenterna då redan handlar för i snitt 1 495 kronor var, vilket innebär vilket innebär att svenskarna hittills i år har näthandlat julklappar för 1,664 miljarder kronor. Det är 47 procent mer än motsvarande period förra året.

Den här ökningen märks av. Inte minst i PostNords terminal i Veddesta i Järfälla i norra Storstockholm. Där råder full julyra långt innan jul. Paketet kommer in i ständigt ökande takt.

"Vi tippar att vi kommer att sortera 65 000 och 70 000 paket den här dagen", säger Elias Haddad, produktionsledare Veddesta uppsamling, när vi besöker terminalen.

Läs mer på postnord.com: Så kan du göra din e-handel ännu bättre

Till Veddesta kommer paketen, hälls upp på transportbanan, vägs och mäts och scannas av för att få den nödvändiga informationen. Sedan åker de vidare till julfirarna.

Målet är tydligt:
"Vi ska få fram julklapparna i rätt tid, till rätt plats", säger Joakim Hansson, Terminalområdesfilm Stockholm Nord.

Publicerat 16 december 2015