Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Guldläge för handeln

En stor utmaning, men också många möjligheter för en bättre shoppingupplevelse. När mobilen följer med kunden till butiken har handlarna världens läge att ta detaljhandeln till nästa nivå.

Du står i din nya, luftiga bostad med stora fönster och känner att det där med härliga ljusinsläpp var väl trevligt, men det hade varit skönt med i alla fall lite insynsskydd också. På väg från jobbet går du förbi en butik som säljer gardiner och bestämmer dig för att kika in och se om du hittar något. Men vad ska du välja? Inom en snar framtid är det förmodligen mobilen som hjälper dig att svara på den frågan.

Läs mer: Beställ senaste e-barometern

"När det gäller förändrat beteende i butik på grund av att kunderna har med sig sina mobiler har olika branscher kommit väldigt olika långt, konstaterar Martin Richardsson, e-handelschef på Hemtex, Nordens ledande detaljhandelskedja för hemtextilier."

"Inom elektronik är det i princip standard att kunderna står med prisjakt framme i mobilen och jämför butikens priser med konkurrenternas, men så långt har det inte gått hos oss. Än så länge."

I det här fallet är nämligen fördelen för hemtextil jämfört med elektronik att produkterna är svårare att jämföra rakt av, och därmed är det mindre risk att just prisjämförelsen tar överhanden. Men det innebär inte att Hemtex inte ser en framtid där även deras butiker och försäljning påverkas av att kunden har mobilen i fickan.

"Visst kan det vara en utmaning, men framförallt ser jag möjlighet att dels förändra butikerna men också att förbättra kundupplevelsen."

Som ett första steg håller Hemtex nu på att testa e-handelsterminaler i vissa utvalda butiker. På så sätt kan även mindre butiker erbjuda kunderna ett fullsortiment via e-butiken, men hur benägna kunderna är att använda sig av det varierar.

"I vår testbutik i centrala Stockholm ser vi att intresset att lägga en beställning är relativt låg för där har vi en fullsortiments-butik bara några hundra meter bort och då går kunden hellre dit och får varan direkt. Men i butiken på Mall of Scandinavia där det är långt till nästa butik är det betydligt fler som väljer att beställa leverans istället."

I förlängningen ser Martin Richardsson att det här kan komma att utvecklas till att fler butiker har ett större "kläm-och-känn-utbud" men färre varor som kunden kan ta med hem direkt.

"Då kan du som kund se och känna på varan, samtidigt som butiken inte behöver bulla upp med lika många produkter utan ser till att varan skickas hem till kunden från centrallagret istället istället."

En annan möjlighet som Martin Richardsson ser som intressant är möjligheten att låta telefonen hjälpa kunden till en bättre shoppingupplevelse. Som när du skulle slinka in och köpa de där gardinerna till exempel. Genom att scanna en streck-kod kan du få betydligt mer information om varan än vad som får plats på förpackningen eller på butikens skyltning.

Läs mer: Nå rätt kunder vid rätt tillfälle

"För tekniska produkter som kuddar kan du få hjälp av ett interaktivt beslutsstöd som går igenom hur du sover och vilken produkt som passar dig bäst, och för gardiner skulle du kunna ha en stor inspirationsdel med bilder på produkten uppsatt på olika sätt och i olika miljöer. Butikens fysiska yta är begränsad, men online kan du visa upp hur mycket som helst."

Över huvud taget tror Martin Richardsson mycket på att använda mobilen och dess möjligheter för att skapa en djupare och bättre kundupplevelse.

"I USA ser vi att detaljhandeln är väldigt duktig på att skapa en relation med kunderna via olika appar, appar som är väldigt mycket mer avancerade än de första versionerna som kom för några år sedan."

Där kan kunden göra allt från att checka in och få just den här butikens rabatterbjudanden men också tillbringa tid med butiken, få inspiration och därigenom stärka lojaliteten.

"En mobil är en terminal med otroliga möjligheter och att kunderna har med sig en sådan in i butiken är självklart något som vi ska utnyttja. Sedan om det handlar om att betala med den eller att öka wow-känslan av att handla på Hemtex, det får vi se framöver. Men att vikten av den kommer att öka och beteenden förändras, det kan vi vara säkra på."

Så kopplar du ihop din digitala och din fysiska butik - fem tips från Martin Richardsson

Publicerat 18 februari 2016