Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Ellos: Framtiden handlar om bekymmersfria leveranser

Från postorder till modern e-handel: "vi var e-handlare långt innan e-handeln började".

Hösten 2014 gav Ellos ut sin sista stora katalog. Med den försvann också postorder som vi känt den sedan 70 år. Ellos, som var med på e-handelståget redan 1995, har överlevt it-kraschen och fortsatt att utvecklas:
– Postorder var mer nischat medan e-handel är för alla, säger Leif Johanson, operativ chef (COO) på Ellos.

Postorder fyllde en viktig funktion från slutet av 40-talet, speciellt för dem som bodde på landsbygden och inte hade ett så stort utbud av affärer.
– Att det tog lång tid innan varorna kom spelade inte lika stor roll då som det gör idag, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Appen som låter kunderna styra sin leverans.

I slutet av 90-talet förändrades dock distanshandelsvärlden när företag som Letsbuyit.com och Boo.com med ett tydligt e-handelsfokus etablerade sig på marknaden.

De etablerade postorderföretagen var mer avvaktande i början och runt 1999 kom kraschen för många av de första e-handelsföretagen. Men Ellos klarade sig och samma år lanserade de sin första webbutik där kunden kunde göra alla köptransaktioner.

– Det som var lyckosamt redan från start var att vi såg det som en kanal in, och att vi höll fast vid att det var en del av vårt kärnsystem. Det var logistiskt sömlöst redan från starten och det var det som gjorde att vi inte påverkades av it-bubblan. Jag minns väl hur en medarbetare på ett möte 1999 utbrast "vi var ju e-handlare långt innan e-handeln började", berättar Leif Johanson.

Sanningen om hur svenskarna shoppar online. Ladda hem e-barometern årsrapport 2016.

1999 uttryckte regeringens it-kommission en vision om minst 5 Mbits/s genomströmningshastighet mellan alla hushåll i Sverige senast 2005. Samtidigt eldade it-entreprenören Jonas Birgersson på bredbandsutvecklingen med sitt konsultföretag Framfab.
– Det blev väldigt viktigt för utvecklingen av e-handeln i Sverige och allt fler började satsa, säger Sara Hjelm Lidholm, universitetslektor på Högskolan i Borås som skrivit en avhandling om ett handelsföretags resa från postorder till e-handel.

För Ellos har resan inneburit att de fått ställa om när det gäller retailtempot och kompetensen inom företaget. Den största skillnaden från när företaget arbetade med postorder är att marknadsföringen blivit digital, vilket bland annat lett till kortare ledtider.
– Det är inte längre ett "två gånger per år-tempo", så vi måste jobba i en annan takt. Nu måste vi preparera varje dag när det kommer nya produkter. Vi har även behövt nya kompetenser i företaget både inom marknadsföring och på kundtjänst, säger Leif Johanson.

För många postorderföretag innebar förändringen till e-handel en mycket större omställning än vad de trott. Till en början behandlades internet mer som ett skyltfönster och omvandlingen till e-handel har för många varit en process där de tagit förändringen steg för steg.
– Många postorderföretag trodde länge att utvecklingen skulle nå till en viss punkt, men till slut så insåg man att det man hade på internet var en butik där man arrangerar och hänger om nya varor, säger Sara Hjelm Lidholm och fortsätter:  
– Idag är det också så att butiken har utvecklats till ett varuhus där man låter fler och fler varumärken få en butik, 

Utvecklingen från postorder till e-handel har även inneburit en mycket större transparens mot kunderna. Idag är det lättare att jämföra ett företag med dess konkurrenter och kundrekommendationer har fått en större betydelse.
– Vi har full transparens i hela kedjan. Så fort en kund har lagt en beställning så kan kunden se vad som händer. Det är bra för oss för då får vi vara på tå säger Leif Johansson och fortsätter:
– Konkurrensen som finns är också bra för den sätter press på oss att alltid bli bättre. Det är en tuff marknad där nya aktörer kommer in och utmanar oss på olika sätt.

Det senaste steget till att bli en renodlad e-handlare tog Ellos i mars i år när alla it-system byttes ut. För kunden innebär det att Ellos plattform ser likadan ut oavsett om man använder en dator, en mobil eller en surfplatta. Och e-handeln kommer att fortsätta växa, det menar både Sara Hjelm Lidholm och Leif Johanson.

– De som växer upp idag känner inte till något annat. Det som kommer allt mer är hemleveranser, där den klassiska lantbrevbärarens tjänster kommer att efterfrågas i städer med omnejd, säger Sara Hjelm Lidholm.

– Framtiden handlar mycket om fungerande hemleveranskedjor och bekymmersfria leveranser. Det är en möjlighet för oss att bli ännu mer tillgängliga, säger Leif Johanson.