Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Fem bra tips för leveransen

Konsumenternas makt ökar. Det gäller även leveranserna. I dag måste ditt företag vara flexibelt för att få – och behålla – kunderna. Här listar PostNords e-handelsexpert Arne Andersson fem viktiga tips som kan göra att just du sticker ut.

Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord, tror att leveranserna kommer att få en ökad betydelse som konkurrensmedel inom e-handeln framöver.

"Många e-butiker ser ärligt talat ganska lika ut och säljer ungefär samma produkter inom sina respektive kategorier. Ett sätt att sticka ut och differentiera sig från konkurrenterna är att satsa på logistik som gör skillnad", säger Arne Andersson.

Hitta rätt logistiklösning till ditt företag.

Här är Arne Anderssons fem bästa tips till ditt företag:

1. Erbjud valfrihet

Om man bara har ett leveranssätt känner sig konsumenten upptryckt mot väggen. Det är lite psykologi i detta. Att få åtminstone två alternativ, som standarfrakt eller expressfrakt, är nästan ett krav från konsumenterna i dag.

2. Tala mottagarens språk

Visa inte upp logistikaktörens produktnamn i checkout-processen, utan gör leveransalternativen begripliga för kunden. Fundera över hur kunden bäst förstår dig.

3. Ha en enkel returpolicy

E-handelsbutiker har väldigt olika policy när det gäller returer och konsumenter upplever ofta att det är svårt att förstå vad som gäller. Försök att förenkla och förtydliga, annars riskerar man att kunden avbryter köpet.

Leveransen är en viktig faktor för tillväxten.

4. Paketera spårningen effektivt

Ett av de tydligaste önskemålen från kunderna är att kunna spåra sina paket. Spårning har funnits länge, men nu går det att paketera spårningen på ett mer attraktivt sätt än tidigare, exempelvis genom mottagar-appar som laddas ner i smarta telefoner. Det gör att det blir roligare och enklare att följa sitt paket.

5. Titta utifrån och in

Det är möjligen en klyscha att man alltid ska titta utifrån kundens perspektiv, men nu är det verkligen på riktigt. Kunderna får allt mer att säga till om och byter lätt ut dig mot en annan aktör om du inte håller vad du lovar. Ansträng dig därför extra för att verkligen försöka förstå vad som kan förbättra kundupplevelsen i samband med leveranser.

Publicerat 13 april 2016