Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Du hänger väl med?

E-handeln växer rekordartat. 2015 ökade den med 19 procent. Konsumenterna handlar genom alltfler olika kanaler och förväntar sig sömlös shopping. Nu gäller det för företagen att hänga med i utvecklingen.

Detaljhandeln hade ett starkt år i fjol. Omsättningen var 5,7 procent högre än 2014 enligt PostNords E-barometer för 2015. E-handelns andel av den totala handeln blir dessutom snabbt större i takt med samhällets ökande digitalisering.

"Möjligheterna för e-handeln har aldrig varit större i och med att vi finns i människors ficka. I dag sker också hela köpet i allt större utsträckning i mobilen, medan man tidigare mest använt den för inspiration och sedan åkt hem och beställt via datorn", säger Sara Wimmercranz, investerare, medgrundare av Footway och styrelseledamot i klädbolaget RNB.

Beställ senaste E-barometern.

Mobilköpsutvecklingen har pågått under en tid. Men den tog ett rejält skutt förra året delvis för att konsumenterna blivit mer mogna, men också för att Google började ranka sidor utifrån mobilanpassning under 2015 enligt Sara Wimmercranz. En annan tydlig trend är att konsumenterna börjat handlar varor över nätet som traditionellt köpts i en fysisk butik. Särskilt bygg- och dagligvarubranschen är på stark frammarsch.

"Det är branscher som nu börjar mogna. Allt fler etablerar sig på nätet och även konsumenterna har blivit mognare. Det har hänt mycket inom logistik och särskilt byggaktörer har jobbat mycket med att engagera sina kunder, till exempel genom inspirerande instruktionsfilmer och liknande. Vi ser helt enkelt en ökande tjänstefiering", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

I dag talas mycket om vikten av en omnikanalstrategi. Handlaren måste nå kunden där kunden befinner sig, komma med relevanta erbjudanden och se till att kunden får en sammanhållen köpupplevelse i alla kanaler.

"Det är givetvis viktigt att kunna möta och inspirera en kund på många olika sätt. Men det får inte bli så att vi börjar använda tekniken för teknikens egen skull. Vi måste framförallt ta reda på vad befintliga och potentiella kunder vill ha och är redo för just nu, och leverera på det," säger Sara Wimmercranz och fortsätter:

"Till exempel finns det numera läsplattor och andra gadgets för att förbättra köpupplevelsen i en del provrum. Men en stor undersökning visar att de två faktorer som faktiskt ökar försäljningen mest är bra ljus och mer personal. Det tycker jag är väldigt talande, det finns inga universallösningar."

Så kan din e-handel bli ännu bättre.

För att förstå och närma sig kunderna på bästa sätt är smart användning av kvalitativ och kvantitativ data ett nyckelverktyg.

"Med hjälp av data kan vi komma kunderna digitalt nära och ge dem det de vill ha. En annan viktig faktor för framgångsrik e-handel är förstås logistiken. Enligt Sara Wimmercranz har stora förbättringar gjorts på det området på senare år. Men mycket kan bli bättre.

"Jag tycker att det fortfarande finns en bit kvar både att leverera service och rimligt pris till stora och små e-handlare och när det gäller valmöjlighet i upphämtning och lämning på det sätt som kunden vill. Där behöver vi konkurrensmässiga alternativ särskilt om vi ska kunna konkurrera utomlands."

Publicerat 24 februari 2016