Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

"Den här marknaden kommer att explodera"

Smarta logistiklösningar gör våra liv allt enklare. Nu kan den som handlat mat på nätet via MatHem.se lämna sina e-handelsreturer till chauffören. Något som både sparar tid och minskar miljöpåverkan.

Den digitala mathandeln blev den svenska e-handelns tillväxtraket under 2016. Under året handlade var fjärde svensk konsument mat på internet och ingen annan bransch på nätet nådde upp till livsmedelshandelns försäljningsökning om 30 procent, enligt rapporten Digital Mathandel 2017 från Svensk Digital Handel.

Nu har PostNord och MatHem utvecklat en lösning som ökar fyllnadsgraden i bilarna och underlättar för konsumenter som vill returnera e-handlade varor. Denna kostnadsfria service går ut på att MatHems kunder kan lämna sina e-handlade PostNord-returer till chauffören i samband med att de får sin matleverans.

”Med den här lösningen frigör vi tid och gör det enklare både för våra och MatHems kunder. Vi sparar även på miljön genom att utnyttja de leveranser som redan görs via MatHem”, säger Anders Holm, VD PostNord Sverige.

Tjänsten gäller än så länge MatHems kunder i Stockholm, Uppsala, Västerås, Enköping, Köping, Södertälje, Borås, Båstad och Göteborg.

Innovativa e-handelsleveranser på dina villkor.

”De flesta spenderar tre till fyra timmar i veckan på att handla mat, något vi vill förenkla. Att vi dessutom kan hjälpa till med e-handelsreturer så man slipper gå en extra vända till ett postombud frigör ännu mer tid. Många av våra kunder har nappat på det här och tycker att det är jätteskönt”, säger Tomas Kull, VD och grundare av MatHem.

Att använda befintliga logistiklösningar till fler saker är något allt fler företag väljer att göra.

”I ett logistikflöde kör man ju både tur och retur och då är det ju inte miljövänligt att bara köra ut. Därför är det ett självklart steg att även utnyttja returresan”, säger Anna Frankzén Starrin, trend- och omvärldsbevakare och tillägger:

”Den här marknaden kommer att explodera. Vi behöver hushållsnära tjänster för att få ihop vår vardag. Vi har tidsbrist. Samtidigt vill vi skapa en hållbar utveckling.”

Ladda ner PostNords app till Iphone eller till Android.

Hon menar att de hushållsnära tjänsterna passar väl in i hur utvecklingen på arbetsmarknaden sett ut sedan 1970-talet. Vi jobbar åtta timmar, men vi måste prestera hårdare på jobbet och därmed minskar vår tid till annat.

Och just returer av misslyckade e-köp upplevs av många som krångligt och tidskrävande. Samtidigt erbjuder de flesta e-handlare fria returer och generösa villkor, vilket leder till många returer. Vissa klädföretag rapporterar att 50 procent av plagg som näthandlats skickas i retur.

Fakta: Nätmaten kokar

  • 5,5 miljarder kronor var omsättningen av mat på nätet 2016.

  • Var fjärde svensk konsument har handlat mat på nätet.

  • 27 % av alla kvinnor och 24 % av alla män har handlat mat på nätet.

  • Av den totala mathandeln på nätet består 58 % av lösplock och 42 % av middagslösningar.

  • 1 % av konsumenterna uppger att de kommer att handla mer mat på nätet.

  • 71 % vill ha leverans till bostaden.

Källa: Svensk Digital Handel