Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Avgörande för en succé

Kunskap, data och kunskap igen – nyckeln till att nå dagens kunder heter relevant marknadsföring, och relevant blir du först när du har kunskap om vad varje enskild kund vill ha. NordicFeel, årets e-handlare inom skönhet och hälsa 2015, använder ålder och kunddata för att vara säkra på att rätt erbjudande går till rätt person.

"Många kan lova lägsta pris, och möjligheterna för kunderna att handla från vilken butik de vill var som helst i världen är enorma", konstaterar Henrik Löfberg, vd Nordic E-Commerce Group där bland annat NordicFeel ingår.

"Kunderna möts helt enkelt av reklam och påverkan i så väldigt många kanaler att enda möjligheten för oss att riktigt komma igenom bruset är att försöka ge kunden så personliga erbjudanden som möjligt."

Öka din kundlönsamhet med smarta lösningar.

Och ska man klara det gäller det att ha koll på vem den enskilda kunden är. Inom Nordic E-Commerce Group innebär det att så fort någon har gjort sitt första köp hos dem försöker företaget att lära känna den här kunden närmare. Hur gammal är hen, är det en man eller kvinna, vad har hen för intressen?

"Genom att följa köpmönstren kan vi sedan se vilka kategorier som den här kunden är mest intresserad av och sedan erbjuda saker som han eller hon verkligen vill ha", förklarar Henrik Löfberg.

"Till exempel är medelålders män sällan intresserade av att få erbjudanden om damparfym en gång i veckan. Att marknadsföra sig på fel sätt mot fel kund är inte bara dyrt, det upplevs också som spam vilket gör att du snart blir bortvald."

Ett bra crm-system där du har kunskap om kundens önskemål blir därför avgörande i dagens marknadsföring. Men det räcker inte. Systemet måste inte bara känna kundernas historik, det måste dessutom kunna förutse vad de vill ha framöver.

"Säg att du har varit på en resa till Thailand över jul och att bokningssajten har uppgifter om din ålder, din familj och din adress. Att då skicka ett mail med rabatterbjudande på det hotell du precis har checkat ut ifrån, det är inte relevant, det är bara irriterande. Att däremot inse att dina barn snart har sportlov och skicka ett erbjudande på en skidanläggning i Alperna – det är att erbjuda kunden ett mervärde," säger Mats Lindgren konsultchef på PostNord Insight.

Men det är inte bara den personliga informationen om kunderna som kan öka träffsäkerheten i företagets marknadsföring, även mer generell data kan vara väldigt användbar. För Nordic E-Commerce Group är till exempel postnumret en viktig faktor eftersom det ger möjlighet att via verktyg som Conzoom kartlägga vilken grupp kunden tillhör.

"I och med att användningen av sociala medier och andra kanaler idag förändras konstant måste även vi som företag hela tiden våga testa och utvärdera hur vi kommunicerar. För vår del innebär det att vi identifierar en testgrupp för vår kommunikation, och om det går bra är det enkelt att via Conzoom hitta andra kluster där den här typen av kommunikation kan fungera," säger Henrik Löfberg.

Tips om DM och datadriven marknadsföring? Kolla in DM-akademin.

Men det gäller också att inse att marknadsföring är så mycket mer än produktinformation och rabattkuponger. Brittiska e-handelsgurun Kate Ancketill har sagt att högst var sjätte budskap från ett företag får handla om försäljning, resten måste vara något som kunden snarare ser som information. Mats Lindgren håller med.

"Det här gäller särskilt när du redan har en relation med kunden som du vill fördjupa för att stärka lojaliteten. Har du till exempel en sportbutik är det enkelt att se vilka kunder som köper löpargrejer och vilka som handlar hockeyklubbor. Om du då kan skicka olika nyhetsbrev till dem baserat på deras intressen ser de dig som någon som faktiskt vill dem väl och inte bara vill kränga prylar."

Och långsiktiga relationer är något som Henrik Löfberg tror blir ännu viktigare framöver.

"Det är otroligt dyrt att rekrytera nya kunder, och du kan inte göra kunderna besvikna särskilt många gånger innan de går till någon annan. Den långsiktiga lösningen är att vårda relationen, se till att stå för det du lovar och att kunden får hjälp när något går fel. Om de vet att de kan lita på att vi tar hand om dem, ja då är det enklare att köpa från oss än att gå till någon annan."

Så lyckas du med datadriven marknadsföring – 5 tips från Henrik Löfberg.

Publicerat 17 februari 2016