Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

450 miljarder skäl att utveckla din app

Din app bör erbjuda bekvämlighet eller hjälpa till att sälja produkter. Alternativet är döden.

Om bara två år kommer 20 procent av alla företag att överge mobilappar. Det har det amerikanska konsultföretaget Gartners analytiker Daryl C. Plummer förutspått. Han säger att vi befinner oss i en post app-era. Men Andreas Svensson, e-handelsexpert på Handelns utredningsinstitut menar att den förutsägelsen är svår att applicera på Sverige.

– Vi är speciella i Sverige eftersom vi inte jobbar med plattformar på samma sätt som utomlands. I Sverige är det i stället väldigt spretigt som det ser ut just nu med väldigt många aktörer, säger han.

Och frågan är hur döende appen egentligen är? Förra året passerade Apple 450 miljarder kronor i utbetalning till apputvecklare. Det innebär en total bruttointäkt på runt 620 miljarder kronor enbart från App Store. 44 procent av världens länder har en lägre årlig BNP än så.*

Enligt Apples siffror ökar försäljningen av appar snabbare än någonsin.

Så vilka appar är det då som dör? Martin Espmark, Customer Experience Manager som utvecklat PostNords app, säger att utvecklingen gått från att ladda ner tusentals appar till att i stället ha och använda appar där du känner en lojalitet.

– Själva kundbegreppet har urholkats. För bara några år sedan var det mer självklart att identifiera sig som kund hos någon. Idag måste en app fylla ett syfte och tillföra ett mervärde, säger han.

Ladda ner appen för Iphone eller Android.

Apparna dör alltså inte, de utvecklas. Funktioner som 3D Touch, notifieringar, Widgets Siri och VoIP-appar på den låsta skärmen flyttar fram användarnas förväntningar på bekvämlighet. Nyttoappar måste helt enkelt hjälpa användaren ytterligare för att få stanna kvar på mobilskärmen i framtiden.

PostNords app, till exempel, plingar till när du går förbi ditt ombud och har ett paket där som väntar. Appens grundtanke är att göra det enklare att handla på nätet. Genom att knappa in telefonnummer eller mejl kan du få koll på var paketet befinner sig och när det väntas komma fram.

Konsumenter vill veta hur lång tid det dröjer innan de får sina paket, var det kommer att levereras och hur de hittar sitt postombud. Det ger en känsla av kontroll. Köper man något man längtat efter så blir själva trackingen också emotionellt intressant eftersom den kan spegla en förväntan, säger Martin Espmark.

I appen kan du också få digitala avier, se hur stort paketet är, söka efter ombud och öppettider, spåra dina returer och hålla koll på när de kommer fram.

En annan viktig utveckling är att e-handel via mobiltelefon har ökat i Sverige de senaste åren. Det gör det än viktigare att utveckla appar som stödjer försäljningen.
– Nu är utmaningen för företagen att bygga en djupare lojalitet och kundrelation, säger Andreas Svensson.

35 procent av alla köp online i december gjordes med mobiltelefon. Läs mer om modern e-handel.

Han menar att mycket i framtiden kommer att handla om omnikanalshandel, där mobilen kopplar ihop det fysiska och det digitala. En konsument inspireras i mobilen för att sedan genomföra köpet i en fysisk butik eller tvärtom.

Ett företag som lyckats med att sälja via app är enligt Andreas Svensson ”Wish”.

– Wish satsade i början bara på att finnas som en mobiltelefonapp. Den är som en butik. Det är ett väldigt spännande exempel att titta på för den som är intresserad av att utveckla handel genom en app, säger han.

Idag, två år efter appens lansering, fortsätter PostNord med kundresearch om den – men nu sker feedbacken istället inuti själva appen där kunder kan recensera leveranser.
– Merparten av de förändringar vi har gjort har skett via appen. Jag har haft tusentals dialoger med användare, säger Martin Espmark.


*Apple, Jackdaw Research.