Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Tekniknörden som ska ta PostNord in i framtiden – "Vinnarna är de som kan dra nytta av tekniken"

Charlotte Svensson, chef för Communication Services på PostNord. Foto Kristina Sahlén.

Med digitaliseringen kommer nya beteenden. Därför värvades Bonnier News digitala stjärna Charlotte Svensson till PostNord – med målet att ta företagets kommunikationsaffär in i framtiden.  
– Jag är en tekniknörd som gillar affärer, säger hon.

Det var ett och annat ögonbryn som höjdes när Charlotte Svensson i somras lämnade Bonnier och en lång karriär i mediebranschen för att istället bli chef för Communication Services på PostNord, ett av koncernens två affärsområden.
Charlotte Svensson, som i fjol utnämndes till en av Nordens 50 mest inspirerande kvinnor i tech-industrin, kommer med ett helt yrkesliv av digitaliseringserfarenhet – och en förmåga att få saker att hända.

– Det handlar inte om att ha bra idéer, det är det många som har. Det är själva genomförandet som är det svåra. Det handlar väldigt mycket om att förenkla människors vardag, öka tillgänglighet och minska friktion. Annars tappar vi mycket av poängen, till exempel med e-handeln. Folk ska kunna dra nytta av digitaliseringen, då har vi lyckas, säger hon.

Omnichannel ger en bättre upplevelse.

Från år 1990 fram till internets genombrott kring millennieskiftet skickades det ungefär tre miljarder brev per år i Sverige. Den siffran är nästan halverad nu. Brevvolymerna i Sverige sjunker kontinuerligt varje år, dock inte lika dramatiskt som i Danmark.

– Man kan inte prata om digitalisering utan att prata om disruption. Tekniken driver beteendeförändringar. Vi alla kommer att möta ett “Kodak moment”, när de produkter vi länge använt försvinner. Det är de dåliga nyheterna. De goda nyheterna är att man kan skapa bättre produkter. Vinnarna är de som lyckas använda tekniken och skapa nya möjligheter.

– Vi ska verkligen se till att vi finns nära marknaden och har kundens behov i centrum. Konsumenternas makt ökar och vi måste leverera det konsumenterna vill ha, oavsett om det är fysiska eller digitala produkter.

Charlotte Svensson – som pratar digitalisering under e-förvaltningsdagarna på Stockholmsmässan den 11-12 oktober – har de senaste sju åren jobbat med just digitalisering och teknik på Bonnier och bland annat hjälpt Dagens Nyheter att gå från enbart en papperstidning till en väl fungerande digital plattform.

– Från Bonnier tar jag med mig att det handlar mycket om att förenkla för slutanvändaren. Det var alldeles för krångligt i början. Det måste vara lätt. Vi har inte råd att låta det vara svårt att bli kund hos oss. I både tidningsbranschen och hos PostNord finns det två spår: att återskapa vår befintliga affär, och att skapa en ny affär. Vi måste hantera båda samtidigt. Dessutom finns det en likhet med den demokratiskt viktiga funktionen att alla har rätt till kommunikation.

Fysisk och digital kommunikation på mottagarnas villkor.

Du pratar ofta om tajming. Varför är det så viktigt just när man pratar digitalisering?

– Det är alltid det man underskattar. Man är för tidig ibland, och för sen ibland. Man kan förutse det som kan hända, men man missförstår när det kan hända. Posten var till exempel tidiga med Torget.se, som kom redan 1996. Det var extremt tidigt, och det fanns inte den mottaglighet då som finns idag. Men vi var även tidigt ute med Riktiga Vykort, som i dag är en digital/analog tjänst med 1,8 miljoner användare. Och PostNord-appen har 1,5 miljoner användare. Vi har en del stora digitala tjänster som fungerar bra redan nu.

Du har kommit till ett företag som är rätt utskällt och mitt i ett mediadrev. Vad tänker du kring det?

– Att det är viktigt att lyssna på kritiken. Vi måste alltid leverera med kvalitet. Det är grunden i det vi gör. Vi har varit vana med en posttjänst som är hundraprocentig. Sverige är ett av de länder som historiskt haft högst kvalitet i sin leverans, där av uttrycket “säkert som ett brev på posten”. Det är vad alla förväntar sig av oss, det får vi aldrig underskatta.

Charlotte Svensson har bland annat arbetat som utvecklare och affärsutvecklare på dåtidens coolaste bolag Spray Razorfish. Efter att ha drivit ett konsultbolag i några år handplockades hon till Dagens Nyheter där hon började som it-chef år 2010 för att till slut vara både konsumentintäkts- och digital produktchef på Bonnier News och Chief Technology Officer på Bonnier AB.

– Jag är en äkta tech-nörd, jag har byggt datorer och jobbat som utvecklare. För mig har digitaliseringen pågått hur länge som helst. Jag har alltid jobbat med digitalisering, och alltid varit intresserad av alla möjligheter med det. Jag är grundläggande nyfiken på allting och älskar saker som är nya som jag inte riktigt förstår.

Något som får vissa att höja på ögonbrynen när det kommer till Charlotte Svenssons privatliv är det faktum att hon har åtta barn – fyra egna barn och fyra bonusbarn.

Hur hinner du?

– I grunden: Det gör man inte. Jag tror inte det finns någon som har 100 procent koll på allting. Man är bara människa, man kan inte göra mer än sitt bästa. Men jag är verkligen glad att jag har barn, jag är den typen som aldrig skulle gå hem från jobbet annars. Jag gillar jobb som kräver förändring, jag älskar det jag gör, men barnen betyder alltid mest.